مقایسه خواص مکانیکی مخلوط آسفالتی نیمه گرم حاوی الیاف¬های طبیعی مختلف

مقایسه خواص مکانیکی مخلوط آسفالتی نیمه گرم حاوی الیاف¬های طبیعی مختلف

جنت فرخنده1 مهیار عربانی2

1) دانشجو كارشناسي ارشد راه و ترابري، مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، ایران -
2) استاد، مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان -

محل انتشار : صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست به همراه پنجمین همایش ملی جنگل ایران (envprouma.ir)
چکیده :
استفاده از الیاف های طبیعی در مخلوط‌های آسفالتی به دلیل قابلیت این الیاف ها در بهبود خواص مکانیکی آن ها به طور مداوم در حال افزایش است. ترکیب الیاف در مخلوط های آسفالتی علاوه بر این که موجب پایداری زیست محیطی آسفالت شده، از نقطه نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است. هدف این مقاله مقایسه الیاف طبیعی استفاده شده در مخلوط های آسفالتی نیمه گرم (WMA) و همچنین شناسایی خلأهای تحقیقاتی و ارائه توصیه هایی برای عملکرد بهتر الیاف طبیعی میباشد. بر اساس شواهد و تحقیقات موجود در این مقاله نشان داده شده است که اخیراً علاقه فزاینده ای به استفاده از الیاف طبیعی در مخلوط های آسفالتی وجود دارد. همچنین در این پژوهش مزایای بالقوه استفاده از الیاف در مخلوط آسفالتی، از جمله بهبود سختی خزشی و مقاومت در برابر ترک خوردگی، کاهش شیار شدگی و افزایش مقاومت در برابر خستگی که از مهم ترین اهداف اصلاح مخلوط های آسفالتی محسوب می شوند، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بررسی پژوهش های مختلف نشان داد که به طور کلی استفاده از الیاف های طبیعی از قبیل جوت، پالم، سیسال و مانند آنها نسبت به استفاده از الیاف های مصنوعی در مخلوط های آسفالتی نیمه گرم و همچنین مخلوط پایه، می تواند به طور چشم گیری موجب بهبود عملکرد خواص مکانیکی مخلوط های آسفالتی از قبیل مدول دینامیکی، حساسیت به رطوبت، سختی خزش، مقاومت در برابر شیارشدگی شود.
کلمات کلیدی : الیاف طبیعی مخلوط آسفالتی نیمه گرم خواص مکانیکی