بررسی اثر سیستم حرکتی تراکتور بر لغزش آن

غلامحسین شاهقلی1 عبدالمجید معین فر2

1) استاد دانشگاه محقق اردبیلی
2) فارغ التحصیل دکتری دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند(gmbtuma.ir)
چکیده :
در کشاورزی مکانیزه به دلیل نیاز به انجام به موقع عملیات کشاورزی باید ظرفیت زراعی آنها افزایش یابد. از این رو افزایش عملکرد ماشین و مصرف بهینه انرژی اهمیت زیادی دارد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سیستم رانندگی تراکتور (محرک عقب، چهار چرخ محرک و محرک جلو) بر لغزش آن در عملیات خاک‌ورزی بود. سپس آزمایشات میدانی برای بررسی اثر نوع سیستم رانندگی (4WD-RWD-FWD)، فشار باد لاستیک (170، 200، و 230 کیلو پاسکال)، وزن بالاست (0، 60، و 120 کیلوگرم) و نیروی کشش (2، 6 و 10 کیلونیوتن) بر روی عملکرد تراکتور گلدونی بررسی شد. مشخص شد که مقاومت غلتشی سیستم 4WD کمتر از سایر سیستم ها است. نتایج نشان می دهد که سیستم 4WD تاثیر بیشتری بر مقاومت غلتش نسبت به سایر عوامل داشته است. مقاومت غلتشی با کاهش فشار تورم و وزن بالاست کاهش یافت. روند نیروی کششی نشان داد که استفاده از سیستم 4WD امکان دستیابی به نیروی کششی بالاتر بدون تجاوز از لغزش مجاز را فراهم می کند. در مقایسه، سیستم های FWD و RWD از لغزش مجاز نیروی پیش نویس 6-10 KN فراتر رفتند
کلمات کلیدی : بازده کششی لغزش تراکتور