بررسی نقش کمینه محصول پذیرفتنی در کاهش ریسک راه اندازی کسب و کار

بررسی نقش کمینه محصول پذیرفتنی در کاهش ریسک راه اندازی کسب و کار

رضا کارزار جدی وند1 مرتضی ایراندوست2

1) رئیس گروه تشکیلات و طبقه بندی مشاغل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی
2) کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین(https://finmgt.ir)
چکیده :
راه اندازی سازمان جدید، چه یک استارت آپ مبتنی بر فن آوری، چه یک کسب و کار کوچک یا بخشی درون شرکتیف بزرگ، کاری بس دشوار است. شما ایده ای دارید که زندگی مخاطبان هدفتان را بسیار غنی تر خواهد ساخت؛ اما وظایفی که برای رسیدن به پیروزی باید انجام دهید، بسیار زیاد و متنوع است. استارت آپ ناب، سازمانی است موقت که به دنبال یافتن یک مدل کسب وکار تکرارپذیر، مقیاس پذیر و سودآور است. همچنین استارت آپ ناب، سازمانی است که درباره سه چیز سردرگم است: ۱- محصولش، ۲- مشتریانش 3-چگونگی بدست آوردن پول. همین که به هر سه چیز دست یافت، از نوپا بودن خارج شده و به کسب وکاری واقعی تبدیل میشود. متأسفانه در بیشتر مواقع، این اتفاق نمیافتد. کمینه محصول پذیرفتنی، ویژگیهایی دارد که میتوان با کمک آن از مشتری بازخورد مناسب گرفت. ریسک کمتر به همراه سود بیشتر، کاهش زمان و هزینه توسعه ی محصول، شناخت سریع مشتریان و همچنین یافتن کسانی که جزو اولین افرادی باشند که از محصول ما استفاده میکنند، همگی جزو مزیت هایی است که کمینه محصول پذیرفتنی را پررنگ تر ساخته و ما را برای استفاده از این شیوه در امر کسب و کار ترغیب می کند. در این مقاله سعی ما بر این است که با توجه به نوپا بودن کمینه محصول پذیرفتنی، ضمن آشنایی با آن، توجه مدیران و متخصصان مدیریتی را بر لزوم و اهمیت وافر آن جلب نماییم.
کلمات کلیدی : استارت آپ ناب کمینه محصول پذیرفتنی تولید ناب