بهبود ظرفیت باربری ستون های صلیبی شکل فولادی با استفاده از لینک های الصاقی

بهبود ظرفیت باربری ستون های صلیبی شکل فولادی با استفاده از لینک های الصاقی

مسعود محمدی1 محمدعلی کافی2 مجید قلهکی3

1) دانشجوی دکتری عمران گرایش سازه، دانشگاه سمنان. ایران.
2) دانشیار گروه سازه، دانشگاه سمنان.
3) استاد گروه سازه، دانشگاه سمنان.

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی(7carse.com)
چکیده :
در سال¬های اخیر احداث سازه¬های بلندمرتبه در جهان افزایش چشمگیری پیدا کرده است. یکی از چالش¬های مهم مهندسی سازه، کاربرد مصالح مختلف از جمله فولاد برای احداث سازه¬هایی بر اساس این ویژگی¬ها و خصوصیات می¬باشد. در بین مقاطع فولادی موجود، مقاطع صلیبی شکل بعلت تقارن دو محوره و امکان اتصال¬پذیری مناسب، در این تحقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بدلیل بهبود در اجرا و طراحی و ساخت اعضای باربر صلیبی در داخل کشور، مطالعات و بررسی¬های آزمایشگاهی و عددی حاضر، با هدف نشان¬دادن رفتار و خصوصیات این¬گونه ستون¬ها انجام پذیرفته است. جهت بررسی و نتیجه¬گیری بهتر استفاده از این نوع مقاطع، در این تحقیق ابتدا سعی شده مطالعه¬ای پارامتریک بر روی رفتار این¬گونه ستون¬ها انجام گرفته و چگونگی ابعاد و مشخصات هندسی و تخمین ظرفیت باربری ستون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. پس از آن مدل عددی نمونه در نرم افزار اجزای محدود آباکوس شبیه¬سازی شد. سپس نتایج حاصل بدست آمده در قالب منحنی های بار -تغییر مکان محوری و بار- تغییرمکان جانبی و مقایسه میزان جابجایی ها در مطالعات پارامتریک و مدل¬سازی عددی ارزیابی و بررسی گردد. نهایتا نتایج حاکی از این موضوع است که نسبت ظرفیت باربری نمونه های لینک دار در مقایسه با نمونه مشابه فاقد لینک مقدار بیشتری را نمایش می دهد . همچنین نتایج خبر از افزایش نسبی سختی در نمونه های همراه با لینک الصاقی در مقایسه با نمونه¬ی مشابه فاقد لینک می¬دهد.
کلمات کلیدی : ستون صلیبی مطالعه عددی مدل عددی تقارن دومحوره اجزا محدود آباکوس