طراحی صنعتی ،آموزش و اشتغال

فاطمه قوام1 مریم علی محمدی2

1) دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش عالی
2) استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی(7carse.com)
چکیده :
در تاریخ 9/9/1397 سرفصل دروس رشته طراحی صنعتی پس از گذشت بیست و سه سال تغییر کرد، برخی از دروس حذف ویا رئوس مطالب ارائه شده در آنها تغییر کرد، همچنین دروس جدیدی اضافه شد. تغییر بعضی سرفصل های رشته طراحی صنعتی منجر به بهبود عملکرد، کارایی بهتر، به روز شدن دروس و بهبود یاد دهی و یادگیری است. در این مقاله به بررسی روند تحول رشته طراحی صنعتی در دانشگاه های ایران و تأثیر تغییرات اعمال شده بر میزان اشتغال فارغ التحصیلان وارتقاء سطح کیفی آموزش طراحی صنعتی در دانشگاه می پردازیم. در این راستا ابتدا به معرفی رشته طراحی صنعتی و جایگاه آن پرداخته، سپس سه سرفصل مصوب برای این رشته شامل: سرفصل مربوط به سال 1347، سرفصل مصوب 1374 و درنهایت آخرین آن مصوب 1397 را بررسی نمودیم. در طی بررسی های انجام شده برروی دروس ارائه شده در دوره های متفاوت این سوال مطرح بود که هر یک از این تغییرات چه تاثیری بر میزان آموزش مهارت های کاربردی دانشجویان دارد؟ آیا رشته طراحی صنعتی با توجه به پتانسیل های آن توانسته است اشتغال زایی لازم را داشته باشد؟ در نهایت با بررسی درس های اضافه شده به سرفصل رشته طراحی صنعتی و در نظر گرفتن عواملی چون استفاده از اساتید متخصص و مجرب در زمینه دروس جدید، رعایت سرفصل ها، استفاده از منابع طراز اول و به روز کردن مداوم آنها، تلاش و انگیزه دانشجویان برای کسب مهارت های کاربردی و ارتقاء توانایی ها، اعتماد سازی میان طراحان صنعتی و تولیدکنندگان و همکاری نزدیک صنعت با دانشگاه می توان امیدوار بود که فرایند جذب و اشتغال فارغ التحصیلان این رشته تسهیل گردد. همچنین آموزش متناسب با نیاز جامعه، کسب مهارت های کاربردی، برقراری ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه در کنار آشنا نمودن دانشجویان و اساتید با روندهای به روز طراحی در دنیا منجر به پیشرفت و تأثیرگذاری هر چه بیشتر این رشته در کشور خواهد شد. با توجه به گرایش هایی مانند: طراحی خدمات، طراحی رابط کاربری، طراحی سیستم و حوزه هایی از این قبیل امروزه پروسه طراحی دیگر لزوما منجر به ارائه محصول ملموس نخواهد شد، در نتیجه آشنایی دانشجویان با گرایش های جدید طراحی و فراهم کردن زمینه برای آشنایی، پیشرفت و ادامه تحصیل طراحان صنعتی در گرایش های متفاوت ضروری به نظر می رسد. این هدف زمانی محقق می شود که در کنار ارتقاء دانش اساتید و دانشجویان چارچوب درسی آموزشی عالی نیز با تغییرات دنیای طراحی همراه بوده و به روز شود. اجزای برنامه درسی آموزش عالی: 1- چارچوبی از مقدمات و مفروضات درباره فراگیرنده درس و جامعه 2- اهداف عمومی و اختصاصی 3- محتوا یا ماهیت موضوع ، همراه با انتخاب قلمرو و نتیجه حاصل از آن 4- الگوهای انتقال از جمله روش ها و محیط های یادگیری 5- ارزشیابی (به نقل از عباس زادگان، 1376) و در نهایت بهره وری و کارایی و اشتغال زایی را برای دانشجویانی که بازار کار و آینده را پیش رو دارند فراهم آوریم.
کلمات کلیدی : برنامه ریزی درسی طراحی صنعتی آموزش عالی دانشگاه