اصلاح ظرفیت موتورهای القایی طی مسائل مربوط به کیفیت انرژی با توجه به رده بندی کارایی موتور
اصلاح ظرفیت موتورهای القایی طی مسائل مربوط به کیفیت انرژی با توجه به رده بندی کارایی موتور
فرخ لقا ملائی1
1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کامپیوتر،گرایش نرم افزار،دانشگاه غیرانتفاعی هاتف زاهدان،ایران
محل انتشار :
پنجمین کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com)
چکیده :
گرما وتلفات در موتورالقایی با نامتعادلی ولتاژ و اعوجاج هارمونیکی افزایش مییابد. برای جلوگیری از اضافه بار حرارتی استانداردهای 1993-141 IEEE، 3004.8 IEEE، 2014NEMA MGI و 26-60034IEC ، فاکتورهای اصلاح ظرفیت موتورالقایی تحت این شرایط را عنوان میکنند. در این مقاله ما نشان میدهیم که عوامل اصلاح ظرفیت ارایه شده توسط استانداردها از موتورالقایی با راندمان استاندارد محافظت میکنند اما تنها تا حدودی برای محافظت از موتورهای القایی مدرن با بازده بالاتر کارآمد هستند. برای این منظور فاکتورهای ارایه شده توسط استانداردها را با فاکتورهای موردنیاز برای حفظ تلفات در مقادیر مجاز برای کلاسهای مختلف کارآیی مقایسه میکنیم. برای بدست آوردن نتایج از این موتورهای القایی ما دادههای پلاک 548 موتورالقایی با کلاسهای بهرهوری مختلف را مقایسه کردیم و دریافتیم که موتورهای با کلاس بهرهوری بالاتر جریان اولیه بزرگتر، امپدانس توالی منفی کوچکتر و ولتاژ هارمونیکیتری دارند. امپدانس پایین به نوبه خود منجر به تلفات بیشتر در شرایط نامتعادلی ولتاژ و هارمونیک میشود.
کلمات کلیدی :
راندمان انرژی
موتورهای القایی (IM)
کیفیت انرژی.