اختلال اضطراب جدایی ؛ نشانگان ، علل ، درمان ( اقدام پژوهی )

اختلال اضطراب جدایی ؛ نشانگان ، علل ، درمان ( اقدام پژوهی )

سید ه روجیار سجادی نسب1 جمال مرادپور2 فریبا حسن پور3 هانیه کریمی4

1) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، آموزگار ، بانه ، ایران .
2) استادیار دانشگاه فرهنگیان کردستان ، سنندج ، ایران .
3) کارشناس ارشد فلسفه تعلیم وتربیت ، آموزگار ، زیویه ، ایران
4) کارشناس علوم تربیتی ، آموزگار ، بانه ، ایران .

محل انتشار : پنجمین کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com)
چکیده :
این پژوهش تحت عنوان اختلال اضطراب جدایی ؛ نشانگان ، علل ، درمان از نوع تحقیقات کاربردی است که با روش اقدام پژوهی ( پژوهش حین عمل ) انجام شده است .برای جمع آوری اطلاعات از روش های مشاهده ، مصاحبه ، بررسی پرونده تحصیلی و مطالعه منابع تشخیص اختلالات روانی استفاده شده و پس از تشخیص اختلال در دانش آموز مورد بررسی از روش های متنوع مداخله ( درمان ) شامل : آموزش اولیا ، شناخت درمانی و بازسازی ادراک و آگاهی کودک از خود و ارتقای خود پنداره کودک ، رفتار درمانی و تقویت رفتارهای مطلوب و دادن پاداش در حین بروز رفتارهای مطلوب ، برقراری رابطه صمیمانه توسط معلم با دانش آموز ، شناسایی علایق و توانلیی کودک و سپردن مسئولیت متناسب با توان ، مشارکت دادن در فعالیت های گروهی و مورد علاقه استفاده گردید . نتایج اقدامات مداخله ای در جدول شواهد ثانویه بیانگر اثر بخشی اقدامات مداخله ای و کاهش اختلال در دانش آموز است .اگرچه نتایج تحقیقات مبتنی بر اقدام پژوهی قابل تعمیم نمی باشد اما بر اساس نتایج تحقیق در پایان پژوهش پیشنهادهای کاربردی نیز ارائه شده است .
کلمات کلیدی : اختلال اضطراب جدایی اختلال اضطرابی