بررسی و تبین گرافیک محیطی با تاکید بر نقش آن در اطلاع رسانی

بررسی و تبین گرافیک محیطی با تاکید بر نقش آن در اطلاع رسانی

ستاره احسنت1 شهریار اسدی2 سارا بلندگرای3

1) 1-استادیار گروه ارتباط تصویری موسسه آموزش عالی آپادانا
2) 2-عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
3) 3-دانشجوی کارشناسی ارشد گرافیک گرایش ارتباط نصویری موسسه آموزش عالی آپادانا

محل انتشار : سومین کنفرانس مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(3cau.ir)
چکیده :
گرافیک محیطی یک نوع زبان ارتباطی است که برای انتقال پیام و دسته بندی اطلاعات در فضاهای داخلی و بیرونی استفاده می¬شود. امروزه با روند سریع رشد علوم و تکنولوژی و گسترش فضاهای تفریحی در شهرها، استفاده از این زبان در فضاهای تفریحی، امری اجتناب ناپذیر است. نکته قابل توجه این است که ما هر روزه در حال استفاده از گرافیک محیطی هستیم بدون آنکه به ماهیت آن آگاهی داشته باشیم. طراحان گرافیک محیطی از این زبان استفاده می¬کنند تا به افراد در مورد چیزهایی که روزانه به آن نیاز دارند، اطلاعات بدهند. این در واقع راهی است برای کمک به مردم تا مسیر خود را پیدا کنند، جهت یابی کنند، اطلاعات مورد نظر خود را از یک فضا و مکان و یا مفهوم بخصوص به دست آورند و با سهولت به مقاصد مورد نیاز خویش در فضاهای شهری دست یابند. این سهولت باعث می-شوند تا افراد از سردرگمی و پریشانی در فضاهای شلوغ شهری نجات پیدا کنند و با محیط¬های تفریحی احساس راحتی و مؤانست کرده و به دور از تنش و اضطراب به رفع نیازهای خویش بپردازند و همچنین باعث خوش بینی و اعتماد به نفس افراد می¬گردد و فضایی برای رشد و شکوفایی جامعه فراهم می¬آورد. از قسمت کاربردی این نوع طراحی که بگذریم، گرافیک محیطی در وجه و جلوه هنری خود باعث جذابیت بصری در فضاهای شهری می¬شود و این جذابیت، حس زیبایی پسندی مخاطبان را جلب کرده و روحیه افراد را تلطیف می¬نماید. امروزه گرافیک محیطی به عنوان مبلمان شهری، یکی از اصول پایه¬ای برای طراحی فضاهای تفریحی محسوب می¬گردد.
کلمات کلیدی : گرافیک محیطی اطلاع رسانی زبان ارتباطی