بررسی عملکرد گرافیک محیطی در پارک آزادی (شهر شیراز) و تاثیر آن در اطلاع رسانی
بررسی عملکرد گرافیک محیطی در پارک آزادی (شهر شیراز) و تاثیر آن در اطلاع رسانی
شهریار اسدی1 ستاره احسنت2 سارا بلندگرای3
1) 1-عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
2) 2-استادیار گروه ارتباط تصویری موسسه آموزش عالی آپادانا
3) 3-دانشجوی کارشناسی ارشد گرافیک گرایش ارتباط نصویری موسسه آموزش عالی آپادانا
محل انتشار :
سومین کنفرانس مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(3cau.ir)
چکیده :
هویت یکی از مولفه های مهم طراحی فضاهای تفریحی است که باید مورد توجه معماران، طراحان شهری و ... قرار گیرد. شناسایی هویت فضاهای تفریحی، هر دو جنبه عینی و ذهنی شهر به ترتیب مانند ساختار و شکل فضاهای تفریحی، عملکرد اقتصادی، فضاهای عمومی و غیره، و مانند گروه های اجتماعی استفاده کننده، سطح ادراک و آگاهی اجتماعی، انتظارات و خواسته¬های آنها. وضعیت استفاده شهروندی، گروه های همگن و مانند اینها باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد(رینک، 2020: 145). به عبارت دیگر، از آنجایی که مخاطب از نظر بصری از آثار هنری تأثیر میپذیرد، آثار محیطی نیز بر شهروندان و استفاده کنندگان از فضاهای تفریحی تأثیر میگذارد و وظیفه طراحان این است که هویت شهروندان را بر اساس مؤلفههایی چون مذهب، آیین، قومیت، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره به آنها برگردانند( ارگنتا، 2022: 156). کارکرد گرافیک محیطی صرفا به جنبههای ارتباطی و اطلاعرسانی آن محدود نمیشود بلکه عناصر بصری گرافیک محیطی به ابعاد فـرهنگی و جـامعهشناختی آن نیز همبسته میباشد.اگر بخشی از عناصر سازنده آن عملکرد صحیحی نداشته باشد،درنهایت انسجام و ارتباط خود را با محیط از دست داده و تصویری نارساو ناهماهنگ بر جای خواهد ماند.عدم توجه به ارزشـهای تـصویردر رسـانه گرافیک محیطی،تصویر محیط مـورد نـظر را دگـرگون وناهنجار خواهد کرد و نظم عمومی و امنیت روانی و فکری جامعه رامختل خواهد نمود.از طرفی اثر گرافیک محیطی به عنوان رسانهای پویا و کارآمد،دسـتاوردی مـهم در سـاماندهی نظم اجتماعی محسوب میشود و محیط شهر را به فضایی پویـا و شـاد تبدیل خواهد نمود وادراک عمومی و فرهنگ تصویری جامعه را ارتقا خواهد داد، هدف از مقاله حاضر بررسی عملکرد گرافیک محیطی در پارک آزادی (شهر شیراز) و تاثیر آن در اطلاع رسانی می باشد.
کلمات کلیدی :
گرافیک محیطی
اطلاع رسانی
شهر شیراز.