بررسی شاخص های ایده پردازی در طراحی ساختمان کتابخانه مدرسه عالی مدیریت هاروارد

بررسی شاخص های ایده پردازی در طراحی ساختمان کتابخانه مدرسه عالی مدیریت هاروارد

امیرحسین مرادی1 محمدرضا بمانیان2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران -
2) استاد گروه معماری، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران -

محل انتشار : سومین کنفرانس مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(3cau.ir)
چکیده :
از گذشته تا به امروز، استفاده از ایده و تفکرات طراحان قبلی و الهام گرفتن از آنها برای طراحی بنای جدید توسط دیگر طراحان، امری مرسوم و پرتکرار بوده است. چنان که با مروری بر بناهای ساخته شده و کمی تدقیق در طراحی آنها مشابهت ها و اشتراکاتی میان آن بنا و بناهای قبل از آن مشاهده می شود. این استفاده هوشمندانه از تفکرات گذشته و استفاده به روز تر از آنها در طراحی های جدید، موجب به وجود آمدن یک خط فکری، طراحی هدفمند و ایجاد هویت است، این پژوهش سعی دارد با توجه و تکیه به ایده ها و روند طراحی مدرسه عالی مدیریت، ضمن مشخص کردن خطوط فکری طراح و ایده های به کار گرفته شده، به سوالاتی درباره استفاده از نحوه الهام بخش بودن بناها و چگونگی الهام گرفتن از بناهای قبل پاسخ دهد. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با توجه به اطلاعات کتابخانه، به تحقیق و واکاوای این موضوع بپردازد. در این پژوهش سعی می شود تا با جزیی نگری در روند طراحی این بنا، ایده ها را شناسایی و الگوهای طراحی این بنا را استخراج کند. و در انتها با دسته بندی الگوها و تعیین آنها به عنوان تفکرات طراح، روند شکل گیری بنا و نحوه ایجاد طراحی با استفاده از الگوهای دیگر بنا و استفاده از آنها به همراه به روز آوری و معاصر سازی آنها در این بنا را تشریح و دسته بندی کند، موارد ذکر شده شامل: تغییر در تناسبات پلان 9 قسمتی برون گرا، ایجاد چرخش در پلان چلیپایی برای ایجاد دید و منظر مورد انتظار از کوشک، رعایت تناسبات حجمی کوشک و تبدیل فضاهای نیمه باز کوشک به فضای بسته در جهت پاسخ مناسب به کاربری بنا، به عنوان شاخص های ایده پردازی معاصر سازی شده بنا معرفی گردید.
کلمات کلیدی : مدرسه عالی مدیریت ایده پردازی الگوی طراحی معاصر سازی