تبیین مولفه های مدیریت در آموزش طراحی معماری

عباس صداقتی1 کاوه خلیلی2

1) استادیار، هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد واحد ارومیه

محل انتشار : سومین کنفرانس مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(3cau.ir)
چکیده :
مقالة حاضر، به اهمیت توجه همه جانبه به عوامل طراحی می پردازد. این مقاله ابتدا به معرفی فاصله میان میزان و سطح توانمندی های شکل گرفته در محیط های دانشگاهی با توانمندی های مورد انتظار از فارغ التحصیلان در فضای حرفه ای می پردازد. هدف از این پژوهش ارائه اصولی برای شناخت و درک بهتر مدیریت طراحی معماری برای استفاده در آموزش مقطع کارشناسی ارشد است تا برای استفاده بهینه در دسترس معماران قرار گیرد و معمارانی کل نگرتر با توانایی بیشتر در هدایت پروژرها داشه باشیم. با توجه به اثرگذار بودن طراحی معماری در روند انجام پروژه، مدیریت آن که به معنای تلاش هایی برای هماهنگی و کنترل عوامل متعدد دخیل در بخش معماری است، می تواند باعث کاهش هزینه و زمان و افزایش کیفیت پروژه در این فرآیند شود. در انجام این پژوهش تلاش شده در موثرترین عوامل بر مدیریت طراحی معماری برای آموزش معماری و استفاده معماران شناسایی شود تا بتواند جایگاه معماران را در میان دیگر مهندسان ساختمان تثبیت و ارتقاء دهد. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل کیفی و توصیفی استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است شش عامل مدیریت پروژه، مدیریت بازار، مدیریت آموزش ، مدیریت مهارت فردی، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش در مدیریت طراحی معماری اثرگذاری بیشتری دارند. در این میان مدیریت آموزش ، مدیریت مهارت فردی، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش به عنوان عوامل اثرگذار و مدیریت پروژه و مدیریت بازار به عنوان عوامل اثرپذیر شناسایی شدند.
کلمات کلیدی : مدیریت معماری آموزش طراحی.