بررسی تاثیرات مولفه های روانشناسی محیط در طراحی فضاهای آموزشی با رویکرد رضایت مندی دانش آموزان

بررسی تاثیرات مولفه های روانشناسی محیط در طراحی فضاهای آموزشی با رویکرد رضایت مندی دانش آموزان

مریم واعظی1

1) کارشناس ارشد معماری-معماری، از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز-

محل انتشار : سومین کنفرانس مهندسی عمران، معماری و شهرسازی(3cau.ir)
چکیده :
با توجه به اینکه یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش جدید, نحوه معماری فضاهای آموزشی است, در تعلیم وتربیت جدید فضای فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح در فرایند یادگیری محسوب نمی شود بلکه به عنوان یک عامل پویا در کیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش اموزان نقش ایفا میکند. حال سوال اصلی این است که راه کارهای معمارانه برای خلق مناسب فضای آموزشی پربازده,که اصول روانشناسی محیط و معماری در تعامل نزدیک باهم در جهت افزایش بازده فرایند تحصیل در آن رعایت شده باشند کدام اند؟ هدف اصلی از طراحی فضای آموزشی پرورشی ایجاد خلاقیت است و ویژگی های کالبدی به عنوان بعد مهم و تاثیرگذار در پرورش خلاقیت, نقش به سزایی در شکوفایی آن دارند. یکی از موثر ترین مولفه های کالبدی، رضایت دانش آموزان از فضا می باشد که تاثیر بسزایی در مقبولیت فضای آموزشی طراحی شده دارد. در این پژوهش با تکیه به این موضوع که محیط می تواند عاملی کنترل کننده وتاثیر گذار باشد, بخصوص در فضای آموزشی,که افراد حدود یک سوم دوران کودکی و جوانی خود را در آن سپری میکنند, اصول روانشناسی محیط را در تعامل با اصول معمارانه در راستای خلق الگوی مناسب طراحی فضای آموزشی, موثر فرض می شود و مطالعات جهت راستی آزمایی این فرضیه و ارائه راه کار و الگوی مناسب طراحی به روش کتابخانه ای و نیز تهیه پرسشنامه انجام گردیده است.
کلمات کلیدی : روانشناسی محیط فضای آموزشی رضایتمندی معماری فضای آموزش معماری