مقایسه مهارت های ارتباطی و احساس تنهایی در کودکان دارای اختلال سلوک و عادی

مقایسه مهارت های ارتباطی و احساس تنهایی در کودکان دارای اختلال سلوک و عادی

مونا محمدی1 نیلوفر میکائیلی2

1) دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر مقایسه مهارت های ارتباطی و احساس تنهایی در کودکان دارای اختلال سلوک و عادی بود. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دارای اختلال سلوک و عادی مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. که براساس آمار آموزش و پرورش 20792 دانش آموز بودند. از این تعداد 1250 دانش آموز دارای اختلال سلوک و 19542 نفر دانش آموز عادی می باشد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر به صورت تصادفی سیستماتیک انجام شد. تعداد 35 نفر دانش آموز دارای اختلال سلوک و از میان دانش آموزان سالم تعداد 35 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر از طریق پرسشنامه مهارت های ارتباطی و پرسشنامه احساس تنهایی انجام شد. برای آزمایش فرضیه های تحقیق از آزمون های آماری، تحلیل کواریانس چند متغیره و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 25 صورت گرفت. نتایج نشان داد که بين ابعاد مهارتهای ارتباطی، راهبردهای مقابله ای و احساس تنهایی در بین دو گروه کودکان عادی و کودکان دارای اختلال سلوک تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 p<) و میانگین نمرات متغیرهای مفروض در بين نمونه هاي کودکان دارای اختلال سلوک بیشتر کودکان عادی است.
کلمات کلیدی : هدف از تحقیق حاضر مقایسه مهارت های ارتباطی و احساس تنهایی در کودکان دارای اختلال سلوک و عادی بود. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دارای اختلال سلوک و عادی مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. که براساس آمار آموزش و پرورش 20792 دانش آموز بودند. از این تعداد 1250 دانش آموز دارای اختلال مهارت های ارتباطی احساس تنهایی کودکان اختلال سلوک