بررسی اثر مهارت‌های ارتباطی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در دانش آموزان دارای مشکل تحصیلی

بررسی اثر مهارت‌های ارتباطی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در دانش آموزان دارای مشکل تحصیلی

امیمه غلامی1 سمیه غلامی2

1) آموزگار ابتدایی دبستان شقایق گل محمدی، آموزش و پرورش بیرجند. کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
2) دبیر ریاضی، آموزش و پرورش بیرجند. کارشناسی ارشد ریاضی ، دانشگاه آزاداسلامی بیرجند .

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مهارت‌های ارتباطی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی دانش آموزان دارای مشکل تحصیلی است.این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی به شمار می‌آید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه‌ی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی(90نفر) شهر بیرجند در سال تحصیلی1401-2می‌باشند. در این پژوهش، از روش نمونه‌گیری خوشه ای استفاده می‌شود. به این صورت که از بین دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شاغل به تحصیل و بر اساس عملکرد تحصیلی و اطلاعات معلم هر کلاس از وضعیت پیشرفت هر دانش آموز، 30 دانش آموزان دارای افت تحصیلی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. سپس جهت سنجش افت تحصیلی پژوهشگر به کمک معلم مربوطه عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانش آموز را مورد بررسی و مقایسه نموده و از این طریق میزان افت تحصیلی دانش آموز مورد سنجش قرار گرفت. سپس پرسشنامه ها قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش مهارت های ارتباطی برای دانش آموزان اجرا و اطلاعات به‌دست‌آمده جمع‌آوری و به کمک نرم‌افزار spss مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که آموزش مهارتهای ارتباطی برکاهش ناهنجاری های اجتماعی دانش آموزان تأثیر دارد، لذا می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش ناهنجاری های اجتماعی در دانش آموزان می گردد.
کلمات کلیدی : مشکل تحصیلی مهارتهای ارتباطی ناهنجاری های اجتماعی.