بررسی تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بیش فعالی، کم توجهی و اضطراب آشکار کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی

بررسی تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بیش فعالی، کم توجهی و اضطراب آشکار کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی

مریم غلامی1 فرهاد کاووسی2 ایرج مرادی3 سعید غزالی4 محترم کاووسی5 ادیبه قادری6

1) دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی،
2) کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه ازاداسلامی، واحد شوشتر،
3) کارشناسی ارشد روانشناسی ، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه،
4) دکتری تخصصی علوم تربیتی، گرایش فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، ایران-
5) کارشناسی روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد اسلام اباد غرب،
6) کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد پاوه،

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر موسیقی درمانی بر بیش فعالی، کم توجهی و اضطراب آشکار کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی است . در قالب یک طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، 61کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی از بین مراجعان مراکزروانپزشکی و درمانی شهر کرمانشاه و با توجه معیارهای ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش یا کنترل جایگزین شدند (هر گروه 8نفر.) داده ها با استفاده از مقیاس سنجش علائم مرضی کودک ()CSI-4و مقیاس سنجش اضطراب کودکان رینولدز و ریچموند ( )1978گرداوری شد و سپس کودکان گروه آزمایش درجلسه هفتگی انفرادی درمان پذیرش و تعهد شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکرد و سپس ابزارهای پژوهش مجددا بر روی همه نفرات اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس مربوط به اثربخشی درمان پذیرش و تعهد نشان داد که تاثیر این مداخله بر نقص توجه معنادار نبوده، ولی بر بیش فعالی/تکانش گری معنادار است. همچنین طبق یافته های مربوط به اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر اضطراب حاکی از کاهش اضطراب در مرحله پس از درمان بود. نتیجه گیری: یافته های تحقیق حاضر حاکی از اثربخشی پذیرش و تعهد بر علائم بیشفعالی/تکانشگری این اختلال و همچنین اضطراب بوده و نویدبخش است
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی:اضطراب آشکار بیش فعالی موسیقی درمانی کم توجهی؛ درمان پذیرش و تعهد