پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی

پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی

نیلوفر میکائیلی1 مریم غلامی2

1) استاد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی،
2) دانشجوی دکتری روانشناسی گرایش عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی،

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
کودکان مبتلا به اختلال های طیف اتیسم در ارتباط های کلامی، غیرکلامی، تعامل های اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی مشکل دارند .اکتساب مهارت های ارتباطی بخشی از فرآیند اجتماعی شدن کودک به شمار می رود و به روابط هیجانی مطلوب منجر می شود.همچنین کیفیت تعامل والد - کودک نقش اصلی در تحول بهنجار کودکان دارد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش سبکهای دلبستگی در پیش بینی مهارتهای ارتباطی کودکان دچار اختلال طیف اتیسم بود. روش: در مطالعه توصیفی - تحلیلی،410 کودک (310پسر، 100دختر) 6تا 8سال دچاراختلال طیف اتیسم در سال تحصیلی 1402-1401از مدارس اتیسم و کلینیک های شهر کرمانشاه، به شیوه در دسترس با پرسشنامه غربالگری طیف اتیسم و ماتریس های پیشرونده ریون، ارزیابی شدند. 100کودک (23دختر و 77پسر) که نمره 11و بالاتر در پرسشنامه غربالگری طیف اتیسم و نمره بالاتر از 84در ماتریس های پیشرونده ریون، گرفتند انتخاب شدند و والدین آنها نیمرخ مهارت های ارتباطی اتیسم، مقیاس دلبستگی در کودکی میانه، را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر در نرم افزار Macro SPSSنسخه ، 20تجزیه و تحلیل شدند .یافته ها: ماتریس همبستگی اسپیرمن نشان داد که سبک دلبستگی با مهارت های ارتباطی رابطه منفی و مستقیم ( )-0/32دارد و با حرکت از سبک دلبستگی ایمن به ناایمن، می توان ضعف در مهارتهای ا ارتباطی را پیش بینی نمود. همچنین، خودکارامدی با مهارت های ارتباطی ، همبستگی مثبت )(r=%55داشت. سبکهای دلبستگی، تأثیر مستقیم بر مهارتهای ارتباطی نداشت سبکهای دلبستگی با مهارتهای اارتباطی نقش میانجی داشت .نتیجه گیری : میتوان نتیجه گرفت که والدین نقش مهمی در ایجاد سبک دلبستگی ایمن دارند و به کودکان کمک میکنند ، مهارت های ارتباطی را کسب کنند
کلمات کلیدی : کلید واژه ها: اختلال طیف اتیسم سبک های دلبستگی مهارت های ارتباطی