فضای مجازی و کودک و نوجوان

خدیجه عیوض زاده قراجه1

1) دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
این پژوهش به بررسی تأثیر فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان می پردازد که با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و به روش اسنادی نوشته شده است. ابعاد روانی، اجتماعی، شناختی، فیزیکی و اخلاقی آن را بررسی می کند. از آنجایی که محیط های مجازی به طور فزاینده ای تجربیات افراد جوان را شکل می دهند، درک مفاهیم و چالش های مرتبط با این چشم انداز دیجیتال بسیار مهم است. این بررسی تاثیر روانی و عاطفی فضای مجازی را با در نظر گرفتن عواملی مانند اعتیاد، اضطراب و افسردگی بررسی می‌کند. این مقاله به تأثیرات بر روابط و تعاملات اجتماعی می پردازد و هم مزایای اتصال و هم خطرات آزار و اذیت سایبری را برجسته می کند. رشد شناختی و جنبه‌های یادگیری فضای مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اهمیت تفکر انتقادی و مهارت‌های سواد رسانه‌ای تأکید می‌کند. علاوه بر این، این بررسی به پیامدهای سلامت جسمانی، از جمله رفتار بی تحرک، اختلالات خواب و نگرانی های سلامت چشم می پردازد. ملاحظات اخلاقی مانند حریم خصوصی، مقررات محتوا و استفاده آنلاین مسئولانه مورد بررسی قرار می گیرد. نقش والدین و مربیان در هدایت و حمایت از جوانان در فضای مجازی با تاکید بر راهبردهای میانجیگری والدین و راهنمایی مربیان مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر این، این بررسی به بررسی مداخلات مجازی و مکانیسم‌های حمایتی، از جمله مشاوره مجازی، منابع آموزشی، و جوامع همتا می‌پردازد. در نهایت، جهت‌های تحقیقاتی آتی با تمرکز بر فناوری‌های نوظهور، اثرات بلندمدت و رویکردهای حساس فرهنگی پیشنهاد شده‌اند. با درک ماهیت چند وجهی فضای مجازی، سیاست گذاران، مربیان، والدین و محققان می توانند برای تضمین یک محیط دیجیتال امن، آموزشی و توانمند برای کودکان و نوجوانان با یکدیگر همکاری کنند.
کلمات کلیدی : فضای مجازی کودکان نوجوانان تأثیر روانی روابط اجتماعی.