رابطه سرسختی روانشناختی و رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان

رابطه سرسختی روانشناختی و رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان

مینو میری1 اسماعیل صالحی2

1) گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2) کارشناسی ارشد رواشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت برای حفظ سلامتی نوجوانان ضروری است و افراد با سرسختی روانشناختی وضعیت سلامتی بهتری دارند، لذا مطالعه حاضر باهدف رابطه سرسختی روانشناختی و رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم شهر خوسف در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که 200 نمونه واجد شرایط به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای (از هر دو جنس دختر و پسر) بر اساس جدول گجرسی و مورگان (1971) به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌های سرسختی روان‌شناختی کیا مرئی و همکاران (1377) و رفتارهای ارتقادهنده سلامت والکر و همکاران (1987) بودند. جهت تحلیل داده از میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد بین سرسختی روانشناختی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش‌آموزان رابطه مستقیم وجود دارد (01/0>p)؛ یعنی که با ارتقای سرسختی روانشناختی، رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان افزایش می‌یابد. نتایج پژوهش اهمیت سرسختی روانشناختی در رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان را می‌رساند
کلمات کلیدی : سرسختی روانشناختی رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان.