مروری بر مطالعات انجام‌شده در زمینه رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان در ایران

مروری بر مطالعات انجام‌شده در زمینه رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان در ایران

مینو میری1 اسماعیل صالحی2

1) گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2) کارشناسی ارشد رواشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
یکی از راه‌های دستیابی به جامعه سالم، آموزش به دانش آموزان در زمینه رفتارهای سالم است. انتخاب رفتارهای دهنده سلامت در دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این رفتارها در دوران تحصیلی یایه ریزی می‌شود. از طرف دیگر، دانش آموزان در بزرگ‌سالی این رفتارها را به نسل بعدی نیز منتقل می‌کنند. لذا مطالعه حاضر باهدف مروری بر مطالعات انجام‌شده در زمینه رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان در ایران انجام شد. به‌منظور انجام پژوهش، یافته‌های منتشرشده در خصوص رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان در مطالعات داخلی در پایگاه‌های اطلاعاتی (گوگل اسکار، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، نورمگز، مگیران، سیویلیکا و علم نت) موردبررسی قرار گرفتند. درنهایت 6 مقاله وارد پژوهش شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. مرور نتایج نشان داد سواد سلامت، خودکارآمدی والدین، طرحواره های ناسازگار اولیه، آموزش به شیوه همسانان و ویژگی‌های خانوادگی در رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان نقش دارند.
کلمات کلیدی : رفتارهای ارتقادهنده سلامت دانش آموزان مروری سیستماتیک