مطالعه موردی بررسی مشکل عدم توجه و تمرکز دانش آموز در جریان آموزش و راه های کنترل آن

مطالعه موردی بررسی مشکل عدم توجه و تمرکز دانش آموز در جریان آموزش و راه های کنترل آن

سمیرا نوری1 رباب همرنگی2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی.دانشگاه محقق اردبیلی و آموزگار ابتدایی-اردبیل -ایران
2) آموزگار ابتدایی و کارشناسی روانشناسی بالینی-دانشگاه ازاد اردبیل-ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
معلمان به طور فزاینده ای متوجه می شوند که دانش آموزان آنها توجه کامل یا تمرکز مناسب را در زمان کلاس ندارند. این مقاله دلایل این امر را بررسی می کند و راه حل های ممکن را پیشنهاد می دهد. محقق به عنوان معلم دوره ابتدایی، برخی رفتارها و نگرش های مشکل ساز دانش آموز را نیز در طول فرآیند تدریس تجربه کرده بود. و این مطالعه بر اساس رفتار ایجاد شده توسط یکی از دانش آموزان دوره ابتدایی در طول فرآیند یاددهی- یادگیری است. اهمیت توجه در کلاس مشهود است، زیرا دانش آموزان گاهی اوقات توجه نمی کنند و باعث ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان دیگر نیز می شوند. محقق از روشهای مثبت چون تدریس جذاب ، تشویق ، حذف عوامل مخل تمرکز به عنوان تکنیکی برای کنترل رفتار دانش آموز و تضمین محیط یادگیری مثبت استفاده کرده است. در نتیجه این تحقیق مشاهده شد که روش های به¬کار گرفته شده منجر به افزایش توجه و تمرکز دانش آموز و رفع مشکل وی شد.
کلمات کلیدی : دانش آموز تمرکز حواس پرتی توجه