اثربخشی طرحواره درمانی بر ناهماهنگی شناختی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر ایذه

اثربخشی طرحواره درمانی بر ناهماهنگی شناختی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر ایذه

اکرم رحیم‌پور1 فرزانه رحیم‌پور2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
2) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر ناهماهنگی شناختی دانش آموزان دختر بود. پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره دوم متوسطه شهر ایذه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای 60 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه گمارش شدند. سپس جلسات طرحواره درمانی طی 10 جلسه 90 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه ناهماهنگی شناختی (DARQ) بود. داده‌ها با روش تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها نشان داد که طرحواره درمانی به طور معنی داری نمرات ناهماهنگی شناختی را در افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش داده است. بنابراین، طرحواره درمانی را به عنوان یک روش کارآ جهت کاهش ناهماهنگی شناختی در دانش‌آموزان پیشنهاد داد.
کلمات کلیدی : طرحواره درمانی پرخاشگری دانش‌آموزان دختر