نقش درماندگی آموخته شده، خودپنداره و رضایت تحصیلی در پیش‌بینی تقلب تحصیلی دانش‌آموزان

نقش درماندگی آموخته شده، خودپنداره و رضایت تحصیلی در پیش‌بینی تقلب تحصیلی دانش‌آموزان

سمیرا نوری1 رباب همرنگی2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی.دانشگاه محقق اردبیلی و آموزگار ابتدایی-اردبیل -ایران
2) آموزگار ابتدایی و کارشناسی روانشناسی بالینی-دانشگاه ازاد اردبیل-ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش پیش‌بینی گرایش به تقلب به وسیله درماندگی آموخته شده و خودپنداره و رضایت تحصیلی در بین دانش آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-۱۴۰۰ به تعداد ۱۵۰ نفر بود.که با توجه به تعطیلی مدارس و شیوع بیماری کرونا و داده‌ها با استفاده از روش در دسترس و پاسخ دهی داوطلبانه دانش¬آموزان به پرسشنامه مجازی انجام شد .جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه های درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون (1988) خودپنداره تحصیلی یی یسن چن(۲۰۰۴) و پرسشنامه رضایت تحصیلی هیوبنر(۲۰۰۱)و گرایش به تقلب تحصیلی فراست(1392) استفاده شده است. تحلیل نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین میزان درماندگی آموخته شده و تقلب تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (010/>0P و 150= n و209/0 = r). و بین متغیرخودپنداره تحصیلی و متغیر تقلب تحصیلی، سطح معنی داری به دست آمده برابر با (000/0> P و 150 n =و 312/0-= r).و بین میزان رضایت از تحصیل و تقلب تحصیلی همبستگی معنی دار (000/0> P و 150 n =و 325/0-= r). به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 17 درصد از کل واریانس تقلب تحصیلی بر اساس متغیرهای درماندگی آموخته شده، خودپنداره و رضایت تحصیلی قابل پیش¬بینی است.بین درماندگی آموخته شده با تقلب تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.و بین خودپنداره تحصیلی، رضایت تحصیلی با تقلب تحصیلی همبستگی معکوس و معنادار وجود دارد.و هر سه متغیر تقلب را پیش بینی می¬کنند
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: درماندگی آموخته شده خودپنداره تحصیلی رضایت تحصیلی تقلب تحصیلی دانش‌آموزان