آسیب‌های مرتبط با روش‌ تدریس و محتوای درسی در آموزش مجازی از منظر معلمان دوره دوم ابتدایی

آسیب‌های مرتبط با روش‌ تدریس و محتوای درسی در آموزش مجازی از منظر معلمان دوره دوم ابتدایی

وجیهه کریمی1 مصطفس حیدری ارمکی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه¬ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، معلم دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی آسیب‌های محتوایی و روش‌های تدریس در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از منظر ماهیت کیفی بود. به منظور جمع آوری داده ها با 15 نفر از افراد مطلع و خبره که با روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله‌ برفی برگزیده شدند، مصاحبه نيمه¬ساختاريافته حضوری انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی ابزار از نظرات اساتید و جهت تایید پایایی از روش توافق درون موضوعی، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل تماتیک و نرم‌افزار مکس کیودا صورت پذیرفت. نتایج نشان دادند که مهمترین آسیب‌های محتوا شامل عدم تناسب محتوا با ویژگی‌های یادگیرنده و اهداف رفتاری و دست‌ورزی، دسترسی ضعیف به محتوا، دشواری در تدوین محتوای مجازی، کیفیت پایین محتوای آموزشی و کمیت محتوای آموزش مجازی بودند. آسیب‌های روش‌های تدریس نیز شامل محدودیت‌های زمانی و امکانات برای تدریس، استاندارد نبودن روش تدریس معلمان، نا‌آشنایی معلم با روش‌های تدریس مجازی، محدودیت در به کارگیری روش‌های تدریس فعال و عدم پیگیری تدریس و بازخورد به معلم بودند.
کلمات کلیدی : آموزش مجازی روش‌ تدریس محتوای درسی