بررسی نقش الگوهای تغذیه ای در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان
بررسی نقش الگوهای تغذیه ای در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان
طیبه ابراهیم زاده1 حمیده لاری گل2
1) 1 کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2) دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
محل انتشار :
سومین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma3.ir)
چکیده :
مینمایند. آگاهی و دانش تغذیهای زنان میتواند بر وضعیت تغذیهای خود و خانواده تأثیر بگذارد. از طرفی توسعه برنامههای پیشگیری و ارتقای سلامت روان دانش آموزان ضروری است، بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش الگوهای تغذیهای ابراهیمی ممقانی و همکاران (1392) در پیشبینی سلامت روان دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه یازدهم ناحیه شش شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 100 دانشآموز انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه الگوهای تغذیهای و سلامت روان گلبرگ و همکاران (1972) بود. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد همبستگی بین الگوهای تغذیه با سلامت روان مثبت و معنیدار است و الگوهای تغذیه به شکل مثبت و معنیداری سلامت روان دانش آموزان دختر را پیشبینی ميکند (01/0>P).
کلمات کلیدی :
الگوهای تغذیهای
سلامت روان
دانش آموزان