تحلیل جامعهشناختی گفتمان رسانه بر سبک زندگی زنان با رویکرد انتقادی
تحلیل جامعهشناختی گفتمان رسانه بر سبک زندگی زنان با رویکرد انتقادی
زهرا خضری1
1) دکتری جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران دبیر آموزش و پرورش
محل انتشار :
سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
یکی از منابع مهم تغییر هویتها در جامعه امروزی؛ از جمله در عرصه سبک زندگی زنان، رسانههای جمعی هستند بنابراین نیازمند سیاستگذاریهای هستیم که بتوان با آسیبهای حاصل از آن مقابله کرد. مقاله حاضر به بررسی آسیب مولفههای گفتمان رسانهها بر سبک زندگی زنان میپردازد. حال سوأل اصلی پژوهش این است که رسانهها چه تاثیری بر ابعاد سبک زندگی زنان در ایران داشته است؟ عوامل اصلی پیدایش این آسیب چیست؟ در جستجوی پاسخ به سؤال مطرح شده از این فرضیه کمک گرفته شده است که دگرگونی در سبک زندگی زنان در ایران تحت تأثیر تمرکز مولفههای ایدئولوژی حاکم بر رسانهها شکل گرفته است و حداقل دو رسانه ماهواره و اینستاگرام نقش اساسی در تغییر سبک زندگی زنان ایفا کردهاند. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و مجموعهی مقالات علمی انجام گرفته است. پیشنهاد پژوهش بر مبنای همین فرضیه جهت برون رفت از چنین چالشی این است که هر چه قدرت ایدئولوژهایهای حاکم بر رسانهها کاهش یابد از قدرت آنها در تحولات سبک زندگی زنان کاسته میشود و بر عکس.
کلمات کلیدی :
سبک زندگی
رسانه
زنان
رویکرد انتقادی
ایدئولوژی