ارتباط شورای آموزش وپرورش باعدم تحقق عدالت آموزشی وعدم مشارکت همگانی

ارتباط شورای آموزش وپرورش باعدم تحقق عدالت آموزشی وعدم مشارکت همگانی

هنرمند جوان بخت1 کیمیا جوان بخت2 میترا مینایی3 هومن جوان بخت4

1) دکتری از دانشگاه تهران
2) دانشجوی پزشکی دانشگاه تبریز
3) کارشناسی ارشد ریاضی از دانشگاه تبریز،عضو شورای اموزش وپرورش
4) استعداد درخشان ،عضو شورای دانش آموزی

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
مقدمه:مشاركت اولیاء درشورای های آموزش وپرورش در كشورهاي جهان از ارکان اصلی آموزش وپرورش به شمار می رود وانتخابات طبق ضوابط خاصی انجام میشودهدف:شناسایی اولیاء کارآمد ،توانمندوطراح جهت پیشبرد اهداف آموزشی خارج ازکارکنان اموزش وپرورش می باشدروش:بررسی میدانی ازکشورهای اروپایی وآسیایی،کتابخانه ای،اینترنتی و15سال عضویت درشوراهایافته ها: شورای آموزش پرورش درکشورهای اروپایی وآسیایی از افراد تحصیل کرده علاقمند ومحقق در امور آموزشی بطور داوطلبانه انتخاب می شوند وباگزارش دهی،کمبود بودجه را از دولت خواستار می شوند وبرای سال اتی برنامه مدون را تهیه می نمایند نتیجه: از وظایف اساسی دولت ها فراهم کردن زمینه و امکانات مناسب برای تحصیل همه افراد جامعه به ویژه کودکان واجب التعلیم است.که آموزش رایگان توسط شورای سیاست گذاری اولیاء به دولت ابلاغ می گردد ودرایران از طرف دولت به شورای آموزش وپرورش اعلام می گردد.به دلیل اهمیت موضوع همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی آسیا واقیانوسیه آموزش¬وپرورش، سازمان یونسکو درسال 1993 کمیسیون بین‌المللی در زمینه¬ی آموزش¬وپرورش برای قرن بیست¬ویکم درمالزی با حضور33 کشور از جمله ایران تشکیل دادو تعهد نامه امضاءنمودند که قابل لازم الاجرا درتمام کشورها ولی70 درصد مصوبات شورای آموزش وپرورش ایران به علت عدم انتخاب افراد کارآمد وطراح درحد ماموریتی وآماری بوده است.که دربین 76کشور جهان( کمیسیون اجتماعی مدرسه اتریش بطور مستقل تصمیم می گیرند)در2015سنگاپور،کره جنوبی،ژاپن،کاناداوایران بترتیب باسرانه دانش آموزی11،12،10،11هزاردلارو600دلار(ایران)مقام اول،سوم،چهارم،دهم و51(ایران) راکسب نمودنددرآزمون پرلز بین57کشوردر2021 پیشرفته (625)، بالا (550)، متوسط ( 475)سنگاپور 587، ایرلند577، هنگ‌کنگ 573 ، روسیه 567، ترکیه 496، قطر 485، امارات 483، بحرین 458، عربستان 449، آذربایجان 440، ازبکستان 437 ، عمان 429وایران413 ایران جزو کشورهای انتهای جدول ،اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار داشتند.که حذف چهار نوع مدارس درایران وگسترش نوع مدارس به بیش از15نوع وعدم کارآیی شورای های آموزش وپرورش کشورایران،عدم تخصیص بودجه،عدم افزایش سرانه دانش آموزی، پایین بودن کیفیت کتابهای آموزشی وفضاهای آموزشی از پسرفت وفرارمغزها را شده است.
کلمات کلیدی : شوراهای آموزش وپرورش عدالت آموزشی پیشرفت آموزش دانش آموزان مشارکت همگا نی