تدوین شاخص های ارزیابی بازار گردشگری سلامت با روش گرندد تئوری

تدوین شاخص های ارزیابی بازار گردشگری سلامت با روش گرندد تئوری

امید علی کهریزی1 امین گلبابائی2

1) عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران،
2) دانشجوی مدیریت کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران،

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
گردشگری سلامت به سفرهایی اطلاق می شود که با هدف دریافت خدمات مربوط به سلامت انجام می شود. این سبک از گردشگری سهم قابل توجهی از بازار گردشگری را به خود اختصاص داده به طوری که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، صنعت پزشکی و بهداشتی به یکی از بزرگترین صنایع در سراسر جهان تبدیل خواهد شد و با تلفیق این بخش با صنعت گردشگری، 22 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل خواهد داد. با وجود گستردگی این بازار و اهمیت آن، تاکنون هیچ توافق بین المللی در مورد تعاریف و اندازه¬گیری این بازار وجود ندارد؛ در همین راستا مسأله اصلی در این پژوهش بررسی شاخص های ارزیابی وضعیت بازار گردشگری سلامت در ایران است. با توجه به هدف، از روش تحقیق گراندد تئوری استفاده شده که از لحاظ رویکرد، اکتشافی - تبیینی و شیوۀ انجام آن نیز به صورت کیفی است. با توجه به کیفی بودن تحقیق، از روش کثرت گرایی در منابع کتابخانه ای استفاده شد. برای این منظور، از پایگاه های مقالات داخلی و خارجی و پایگاه های اینترنتی برای دستیابی به منابع استفاده شد. برای استخراج مفاهیم از اطلاعات از کدگذاری باز و محوری استفاده شد که در نهایت منجر به استخراج 12 شاخص و 42 زیرشاخص گردید.
کلمات کلیدی : گردشگری سلامت بازار شاخص ارزیابی