مقایسه تطبیقی کسب و کارهای گردشگری با تأکید بر شاخص‌های تجارت و سفر در کشورهای ایران، ترکیه و چین

مقایسه تطبیقی کسب و کارهای گردشگری با تأکید بر شاخص‌های تجارت و سفر در کشورهای ایران، ترکیه و چین

فرشته بیابان‌گرد1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی_گردشگری، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
مجمع جهانی اقتصاد به تازگی با انتشار گزارشی، چگونگی رفع موانع کسب و کار و تسهیل تجارت را در کشورهای مختلف مورد ارزیابی قرار داده است. عملکرد کشورها در این زمینه از طریق شاخص توانمندی تجارت سنجیده میشود.در این پژوهش سعی شده است به روش توصیفی تحلیلی، با استفاده از اسناد - معتبر و گزارشهای مجمع جهانی اقتصاد و اطلاعات بانک جهانی ، به بررسی شاخص مهارت کسب و کار با تاکید بر شاخص تجارت، طی پنج سال )از سال ٢٠١5 تا سال ٢٠١9 ( پرداخته شود. بدین منظور وضعیت سه کشور آسیایی، ایران ، ترکیه و چین که طی دورههای تاریخی گذشته شرایط نسبتاً یکسانی را از لحاظ استعمار، جنگ، انقلاب و غیره داشتهاند، مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفته است. در پایان، اینگونه نتیجهگیری شده است که با وجود برخورداری کشور ایران از مزیتهایی مانند منابع طبیعی، مواد معدنی، جمعیت و غیره، در مقایسه با این دو کشور از لحاظ شاخص تجارت، اوضاع خوبی ندارد که به راهکارهایی جهت بهبود شرایط موجود نیز اشاره شده است.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: مقایسه تطبیقی شاخص مهارت کسب و کار تجارت شاخص سفر و گردشگری رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد اقتصاد