بررسی نقش فضای مجازی بر یادگیری و سلامت دانش آموزان از دیدگاه روانشناسی

بررسی نقش فضای مجازی بر یادگیری و سلامت دانش آموزان از دیدگاه روانشناسی

حسین زندی1 فاطمه زندی2 فردین بهمرد3

1) دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز ، شیراز ، com.gmail@57z
2) دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان سلمان فارسی شیراز ، شیراز ، com.gmail@1908f
3) دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز ، شیراز ، com.gmail@f

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش تعیین آسیب های فضای مجازی بر یادگیری دانش آموزان، از دیدگاه روانشناسی، مشاوران، صاحب نظران و منابع علمی تایید شده بوده و با رویکرد کیفی انجام شده است. ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحوالتی که در فضای مجازی بوجود آمده، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختالل کرده است. در مباحث آسیب شناختی نهاد خانواده، یکی از محورهای مهم، بررسی آسیب های ناشی از تحوالت خانواده است. از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شده یکسری دغدغه هایی را بر خانواده ها تحمیل نموده است . موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه یا اقلیتی خاص نمی شود. به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن آن، بسیاری از والدین فرصت کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهایش را به دست نیاورده اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان ، جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضا به دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و کنجکاوی های خود متاثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند. در این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی به بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تاثیرات آن بر یادگیری دانش آموزان پرداخته و راهکارهایی جهت مقابله و کاهش تهدیدات اینترنتی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و... ارائه می شود.
کلمات کلیدی : روانشناسی یادگیری دانش آموزان فضای مجازی آسیب شناسی سلامت