تأثیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین و مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد کیفیت

تأثیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین و مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد کیفیت

احسان مسعودی1 ندا رجبانی2

1) گروه پژوهش مدیریت کیفیت دانشگاه اصفهان، ایران
2) دکترای مدیریت صنعتی، گرایش تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
عملکرد یکی از سازه‌های مورد بحث در پژوهش‌های مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در سازمان های تولیدی و خدماتی‌ به حساب می‌آید و در این بین عملکرد کیفیت به دلایل مختلف مفهومی و تجربی، ساختاری بحث برانگیز است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین و مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد کیفیت انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را شرکت‌های کوچک تولیدکننده پلاستیک در استان اصفهان تشکیل می‌دادند. روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده بوده است و برای تعیین حجم نمونه توسط نرم افزار G*Power، 112 شرکت تعیین گردید. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با بهره گیری از روایی محتوایی و روایی سازه تأیید شد و پایایی آن‌ها با روش آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها، از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SMART-PLS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که یکپارچه سازی زنجیره تأمین و مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد کیفیت تأثیر مستقیم و معناداری دارند. با توجه به نتایج بدست آمده، یکپارچه سازی زنجیره تأمین و مدیریت کیفیت جامع می‌توانند در جهت بهبود عملکرد کیفیت موثر واقع شوند.
کلمات کلیدی : عملکرد کیفیت یکپارچه سازی زنجیره تأمین مدیریت کیفیت جامع مدیریت زنجیره تأمین