طراحی الگوی مفهومی کاربرد مدیریت زنجیره تأمین گردشگری در بازاریابی و رونق کسب و کار گردشگری

طراحی الگوی مفهومی کاربرد مدیریت زنجیره تأمین گردشگری در بازاریابی و رونق کسب و کار گردشگری

صفورا رستمی فرد1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران -

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
امروزه رقابت شدید جهانی در صنعت گردشگری به جای تأکید بر بنگاه های مجزّا از هم، بر زنجیره های تأمین گردشگری تمرکز نموده است. عموماً محصولات گردشگری توسط مشتریان به مثابه یک زنجیره ارزش افزوده مشتمل بر اجزای خدمتی گوناگون قلمداد می شود. به همین دلیل بنگاه های گردشگری برای حفظ مزایای رقابتی شان در محیط پر رقابت امروزی، همواره به دنبال یافتن راه هایی برای مدیریت کارای عملیات کسب و کارهای مرتبط با یکدیگرند. مدیریت زنجیره تأمین گردشگری، بنگاه های گردشگری را در شناسایی و برآوردن نیازهای مشتری و دستیابی به اهداف کسب و کار توانمند می سازد. با توجه به اینکه محصولات گردشگری از جنس خدمت، اطلاعات- محور و پیچیده اند، زنجیره تأمین دراین صنعت با صنایع تولیدی متفاوت بوده و مطالعات گسترده ای را می طلبد. این مطالعات، ابتدا باید در نظریه های مدیریت زنجیره تأمین و تجربه های عملی در بستر گردشگری متمرکز گردد. براین اساس درآموزه های نوین مدیریت صنعت گردشگری، هماهنگی، همکاری و تعاملات بین سازمانی به موقع و صحیح هویت های سازمانی درگیر به عنوان عاملی کلیدی در جهت کسب مزیت رقابتی پایدار هویت های یاد شده و به دنبال آن توسعه صنعت گردشگری مطرح می باشد. این موضوع در حال حاضر تحت عنوان مدیریت زنجیره تأمین گردشگری (TSCM) مورد توجه قرار می گیرد. تحقیق حاضر به دنبال کاربرد این موضوع در تمام فعالیت ها و جریانات گردشگری است.
کلمات کلیدی : مدیریت زنجیره تأمین فعالیت های گردشگری