تبیین میزان تاثیرگذاری اخلاق دینی در سلامت روان در دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان پردیس

تبیین میزان تاثیرگذاری اخلاق دینی در سلامت روان در دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان پردیس

هانیه مظلوم1 معظمه سوری2 بهناز بهارلویی3 سیده کلثوم نظریان تیزاب4

1) کاشناس زیست شناسی جانوری، دانشگاه مازندارن
2) کارشناس ریاضی، دانشگاه همدان
3) کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد پردیس
4) کارشناس شیمی کاربردی، دانشگاه پیام نور واحد خرم آباد

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
یکی از عوامل مهم در سلامت روانی التزام به موازین اخلاقی است. این پژوهش به منظور تبیین میزان تاثیرگذاری کارکردهای اخلاق دینی در سلامت روانی در دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان پردیس انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان پردیس در سال تحصیلی 403-1402 می باشد. به منظور انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده شد و با استفاده از جدول کوکران تعداد افراد نمونه 382 نفر محاسبه شد. در این پژوهش از دو ابزار برای گردآوری اطلاعات و داده ها استفاده شده است: روش کتابخانه ای (مطالعه کتابها، مجلات، پایان نامه ها و مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و روش پرسشنامه ای (پرسشنامه سلامت روان (عمومی) و پرسشنامه هوش معنوی (برای سنجش اخلاق دینی)).. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و واریانس رگرسیون) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که اخلاق دینی با سلامت روانی و آرامش و امید به زندگی دانش آموزان رابطه مثبت دارد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: اخلاق دینی سلامت روانی دانش آموزان مقطع ابتدایی