جایگاه سلبریتی‌ها در تبلیغات و پیامد‌های ان در بستر تجارت اجتماعی

جایگاه سلبریتی‌ها در تبلیغات و پیامد‌های ان در بستر تجارت اجتماعی

مهتا عزیزی1 قاسم زارعی2 محمد باشکوه3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه‌ محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3) دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه‌ محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
با توجه به افزایش رقابت در میان برندهای متفاوت و تلاش برای پیشی گرفتن از رقبا، شرکت‌ها و مدیران به دنبال روش‌هایی برای جذب مشتریان و تحت تاثیر قراردادن آن‌ها برای خرید محصولاتشان هستند. افزایش میزان استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، روند به کارگیری ترفندهای تبلیغاتی و ابزارهای تبلیغاتی را مهم‌تر از قبل کرده و در این میان افرادی که مشتریان از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند یا آن‌ها را دنبال می‌کنند می‌توانند نقش کلیدی را بازی کنند؛ از طرفی، اگاهی از پیامدهای تبلیغات سلبریتی‌‌محور برای صاحبان کسب‌و‌کار اهمیت جایگاه سلبریتی‌‌ها در تبلیغات را برجسته خواهدکرد. از این‌رو، پژوهش حاضر به دنیال تبیین جایگاه سلبریتی‌ها در تبلیغات و پیامدهای ان در بستر تجارت اجتماعی می‌باشد. روش پژوهش کنونی، توصیفی_تحلیلی و روش گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی پیشینه پژوهش می باشد؛ لذا یافته‌ها بیانگر این است که بهره‌مندی از سلبریتی‌ها در امر تبلیغات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بطوری‌که منجر به افزایش اثربخشی پیام تبلیغاتی برای مخاطبان شده و به‌تبع برای محصولاتشان تقاضا ایجاد کرده و میزان فروش را افزایش داده و مصرف‌کنندگان را متقاعد به خرید محصولاتشان می‌کند.
کلمات کلیدی : تبلیغات‌ سلبریتی پیامدهای تبلیغاتی تجارت اجتماعی