تأثیر پارامترهای غیرفعال خورشیدی بر میزان مصرف انرژی در ساختمان های آموزشی
تأثیر پارامترهای غیرفعال خورشیدی بر میزان مصرف انرژی در ساختمان های آموزشی
میلاد صفری1 صلاح ویسی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری گرایش انرژی،دانشگاه کردستان
2) استادیار گروه مهندسی معماری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان
محل انتشار :
ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(7iccacs.ir)
چکیده :
ساختمان¬ها حدود 35 الی 40 درصد از کل مصرف انرژی در جهان را مصرف میکنند و 30 درصد از گازهای گلخانه¬ای را تشکیل می¬دهند برای ساختمان¬های غیرمسکونی تا سال 2050 پیش¬بینی می شود که این بخش حدود% 17 از کل مصرف انرژی در جهان را شامل شود؛ بنابراین، کنترل مصرف انرژی در ساختمان¬ها، یکی از اهداف اصلی برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی و تأمین امنیت انرژی است، با توجه به اینکه در ایران نیز حدود 40 درصد از مصرف انرژی مربوط به ساختمان¬ها است نقش تأمین راهکارهای غیرفعال که بتواند با کمترین هزینه، نیاز ساختمان به مصرف انرژی را به حداقل برساند، ضروری است.
ساختمانهای سبز اخیراً به دلیل میزان زیاد مصرف انرژی مخصوصاً سوختهای فسیلی در جهان توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. باتوجهبه اتمام منابع انرژیهای فسیلی و نگرانیهایی مانند گرمشدن کره زمین انتظار میرود مصرف جهانی انرژی تا سال 2040 به میزان 56 درصد کاهش یابد.
ایران به دلیل قرارگیری در یک موقعیت جغرافیایی خاص توانایی زیادی برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر دارد. بااینحال، به دلیل وجود ذخایر فراوان سوختهای فسیلی از معدود کشورهایی است که بیشترین میزان یارانه انرژی در دنیا را پرداخت میکند و به همین دلیل قیمت انرژی در کشور پایین است؛ بنابراین، بهکارگیری راهکارهای صرفهجویی انرژی در حوزه ساختوساز میتواند، نقش فراوانی در کنترل مصرف انرژی داشته باشد.
در پژوهش پیش¬رو تأثیر پارامترهای غیرفعال خورشیدی ازجمله عایقبندی جدارهها، مقاومت حرارتی مصالح، سایبانها و.... بر میزان کاهش مصرف انرژی در یک مرکز آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است.
در این پژوهش ابتدا به طراحی یک مدرسه در شهر کرمانشاه پرداخته شده است. سپس، با بهکارگیری پارامترهای مختلف (عایقبندی، درزبندی، انتخاب مناسب جنس مصالح، جزئیات اجرایی جدارهها و...) مقاومت حرارتی جدارهها افزایشیافته است و علاوه بر این با درنظرگرفتن سایه¬بان¬ها و گلخانههای خورشیدی موفق به کاهش 60 درصدی مصرف انرژی در این مدرسه شدهایم. درروند این پژوهش ابتدا ساختمان را قبل از اجرای راهکارها با استفاده از نرمافزار دیزاین بیلدر مورد آنالیز قراردادیم. سپس، با در نظر گرفتن راهکارهای اشارهشده نیز مورد آنالیز قرارگرفته است تا بهخوبی مقدار انرژی کاهشیافته پس از اعمال راهکارها قابلنمایش باشد.
کلمات کلیدی :
راهکارهای غیرفعال, مدرسه,کرمانشاه,انرژی,مقاومت حرارتی,سوختهای تجدیدپذیر