تأثیر اقتصاد هنر بر ارزش زیباشناختی با تحلیل موردی در عکاسی پرتره و تبلیغات

تأثیر اقتصاد هنر بر ارزش زیباشناختی با تحلیل موردی در عکاسی پرتره و تبلیغات

مهدیه السادات سجادیان1

1) استادیار گروه عکاسی، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(7iccacs.ir)
چکیده :
هنر و اقتصاد از یک سنخ نیستند، هنر ابعادی معنوی و زیباشناسانه دارد و اقتصاد به ارزش کالاها در بازار فروش می‌پردازد. زمانی این دو مقوله می‌توانند با یکدیگر در تعامل ‌باشند که هنر، امری قدسی نباشد و به‌مثابه کالا خرید و فروش شود. خرید و فروش آثار هنری به‌مثابه کالا در اقتصاد هنر تعریف میشود که ارزش کالایی و نحوۀ قیمت‌گذاری آثار را تخمین می‌زند. در این پژوهش، برای تأثیر ارزش قیمت کالاهای هنری بر ارزش‌ زیباشناختی به‌سراغ آثار هنری می‌رویم که با قصد فروش و سلیقۀ بازار تهیه می‌شوند و کمتر آمال هنری را دنبال می‌کنند. این آثار را می‌توان در عکاسی پرتره و تبلیغات به‌عنوان ارزش اقتصادی کالاهای هنری یافت. عکاسی پرتره، با هدف فروش عکس‌های غیر خلاقانه و کلیشه‌ای در عکاسخانه‌ها و عکاسی تبلیغاتی، با هدف فروش کالای تولیدشده و نیز فروش خودِ عکس ایجاد می‌شوند. با اینکه در عکاسی پرتره و تبلیغات، ارزش اقتصادی عکس‌ها اهمیت می‌یابند، ولی عکاسان پرتره‌ای همچون کامرون و نادار و عکاسان تبلیغاتی همچون توسکانی، جنبۀ هنری و زیباشناسانه عکس را در نظر گرفته‌اند. هدف‌ این پژوهش، تأثیر اقتصاد هنر بر ارزش زیباشناختی است که در عکس‌های پرترۀ کامرون و نادار و در عکس‌های تبلیغاتی توسکانی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. این تحقیق، از طریق مطالعۀ کتابخانه‌ای و جست‌وجوی اینترنتی گردآوری شده است و به این نتیجه می‌رسد اقتصاد هنر و ارزش زیباشناختی با یکدیگر در تعامل هستند؛ عکس‌های پرتره و تبلیغاتی که وارد حوزۀ هنر شده‌اند و دارای ارزش زیباشناختی هستند، بازخورد بیشتری در بین مخاطبان دارند که در ارزش قیمت‌گذاری عکس تأثیرگذار است و بالعکس، عکس‌های پرتره و تبلیغاتی که با قیمت بالایی به فروش می‌رسند، اغلب هنری و دارای ارزش زیباشناختی هستند که در بین منتقدان هنری محبوبیت می‌یابند و در تاریخ عکاسی ماندگار می‌شوند.
کلمات کلیدی : اقتصاد هنر ارزش زیباشناختی عکاسی پرتره عکاسی تبلیغاتی.