طراحی فضای کودک با تاکید بر رشد و پرورش از طریق بازی

فرحناز علومي يزدي1 مهدي سرمست يزدي2

1) کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد،
2) کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد،

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(7iccacs.ir)
چکیده :
طراحی فضاهای کودک با تأکید بر پرورش کودکان از طریق بازی، یک موضوع مهم است که به منظور توانمندسازی و رشد سالم کودکان، نیازمند توجه به اصول و رویه‌های خاص است. این طراحی‌ها باید بر اساس شناخت نیازهای کودکان و ارتقای کیفیت صورت گیرد. اصول طراحی فضاهای بازی کودکان معمولاً در مقالات و پایان‌نامه‌های تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این طراحی‌ها به منظور افزایش فرصت‌های بازی کیفی برای کودکان، باید با دقت و به شکل علمی صورت گیرد. منابع نشان می‌دهند که توجه به جوانب آموزشی و بازی در طراحی فضاهای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی یک فضای معماری برای کودک شامل در نظر گرفتن نیازهای جسمی، شناختی و روانشناختی کودک و همچنین ایجاد یک محیط امن و راحت است که رفاه آنها را تقویت می کند. محیط معماری نقش مهمی در تربیت و توسعه شخصیت کودک دارد و بر احساسات و رفتار آنها تأثیر می گذارد. کودکان با فضا متفاوت از بزرگسالان تعامل دارند و آن را قابل انعطاف و پر از امکانات می دانند. طراحی فضاها برای کودکان در محیط های مختلف مستلزم بررسی دقیق ویژگی های طراحی مانند مقیاس، تناسب، بافت، رنگ می باشد. مشارکت کودکان و نوجوانان در فرایند تصمیم گیری طراحی معماری، اطمینان از فراگیر بودن و نمایندگی پذیری مهم است . با ادغام دیدگاه های متنوع ذینفعان و با در نظر گرفتن نیازها و ترجیحات کودکان، معماران می توانند فضاهای معماری ایجاد کنند که از توسعه، رفاه و حس مکان آنها حمایت کند و باعث رشد و پرورش کودکان شود . در این مقاله با روش توصیفی_ تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است که بتوان با طراحی صحیح معماران فضای مناسب برای کودکان که بر رشد و پرورش کودک و بازی آن تاثیر دارد طراحی شود.
کلمات کلیدی : کودک بازی رشد فضای معماری طراحی معماری