عملکرد روسازی سنگدانه های بازیافتی در ساخت و ساز جاده با تاکید بر ارزیابی چرخه عمر

عملکرد روسازی سنگدانه های بازیافتی در ساخت و ساز جاده با تاکید بر ارزیابی چرخه عمر

ایمان زارعی درمیان1 بهناز برزگر2 مرتضی عراقی3

1) کارشناس ارشد مهندسی عمران دانشگاه بیرجند
2) دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه بیرجند
3) استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه بیرجند

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(7iccacs.ir)
چکیده :
این مطالعه به طور قابل توجهی به درک عملکرد زیست محیطی سازه¬های روسازی توسط مواد مختلف ارزیابی شده از جمله باطله¬های C&D بازیافتی و بکر به عنوان یک لایه پایه در یک برنامه آزمایشی جامع، از جمله مکش اولیه ماتریک، پارامترهای مقاومت برشی و مدول ارتجاعی، کمک می¬کند. پایه ای برای پیش بینی عملکرد روسازی این مطالعه، یک ویژگی جدید را ارائه می‌کند که ضخامت لایه پایه پیشنهادی را به منظور دستیابی به عمر روسازی که برابر با مورد VA به عنوان لایه پایه است، تغییر می‌دهد. نتایج برنامه آزمایشگاهی برای پیش‌بینی عملکرد روسازی با استفاده از ترکیب‌های مختلف ضایعات C&D به عنوان لایه پایه برای سازه‌های روسازی انعطاف‌پذیر با استفاده از AASHTOWare Pavement ME Design در شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار گرفت. پایداری استفاده از مواد C&D به عنوان جایگزین جزئی یا کامل مواد پایه VA در ساخت و ساز روسازی با استفاده از رویکرد ارزیابی چرخه عمر (LCA) ارزیابی شد. نتایج نشان داد که تمام مواد C&D یک لایه پایه بسیار نازک‌تر در مقایسه با VA طبیعی ایجاد کردند که عملکرد روسازی یکسانی را به دست می‌آورد. همچنین کاهش ضخامت در شرایط اقلیمی سرد و مرطوب، بیشتر از شرایط اقلیمی گرم و خشک است. نتایج LCA نشان داد که لایه پایه VA بیشترین تأثیر زیست محیطی را بر روی همه دسته‌های آزمایش شده داشت. مواد VA که به عنوان لایه پایه استفاده می‌شوند، 65 درصد پتانسیل گرمایش جهانی را در مقایسه با مواد C&D به عنوان لایه پایه در همه شرایط آب و هوایی نشان می‌دهند.
کلمات کلیدی : مکش ماتریک عملکرد روسازی ارزیابی چرخه عمر تأثیر زیست محیطی AASHTOWare Pavement ME Design.