رابطه عقل و تجربه در نمایشنامه «شاه لیر» اثر ویلیام شکسپیر بر مبنای آرا دیوید هیوم

رابطه عقل و تجربه در نمایشنامه «شاه لیر» اثر ویلیام شکسپیر بر مبنای آرا دیوید هیوم

زیباسادات موسوی1 کاظم پورمهدی2

1) کارشناسی ارشد رشته پزوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
2) کارشناسی ارشد رشته کارگردانی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(7iccacs.ir)
چکیده :
در نمایشنامه شاه‌لیر اثر شکسپیر، لیر ناخواسته در وضعیت نامطمئنی قرار می‌گیرد و یکباره به واقعیت‌های زندگی خود به دیده‌ی تردید می‌نگرد و برای درک درست و شناخت کافی به دنیای ناشناخته‌ای پا می‌گذارد که گذر از آن مستلزم بازشناسی مجدد او از دنیا نه از جنبه عقلانی، بلکه به صورت تجربی و حسی است. او برای درک درست از زندگی و رسیدن به شناخت کافی از آن، ناگزیر است دست به تجربه بزند و نگرش عقلانی به مبحث معرفت‌شناسی را کنار گذاشته و از راه تجربه آن را وا‌کاود. در تجربه‌گرایی تمام معلومات ما ریشه در تجربه حسی یا تجربه درونی و باطنی دارد و انسان با حواس و یا از راه تامل در حالات درونی خود، به آن آگاهی پیدا می‌کند. در این پژوهش به دنبال کشف این مساله اصلی هستیم که با توجه به آرا دیوید هیوم چه نسبتی میان عقل و تجربه در نمایشنامه شاه‌لیر وجود دارد؟ هدف این پژوهش کشف رابطه عقل و تجربه در نمایشنامه شاه‌لیر اثر شکسپیرخواهد بود. روش پژوهش، تحلیلی-تطبیقی بوده و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و با استفاده از منابع مکتوب است. رویکرد تحقیق، از آرای فیلسوف تجربه‌گرای انگلیسی دیوید هیوم، و نیز ویلیام شکسپیر و نمایشنامه او به نام شاه‌لیر گزینش شده است و بر اساس آن، چارچوب و مولفه‌های تحلیل شکل گرفته‌اند. نتایج حاصل از این پژوهش بر این مقوله تاکید دارد شاه‌لیر شخصیت اصلی نمایشنامه بر اساس تجربه حسی و درونی به شناخت و معرفت حقیقی در زندگی می‌رسد که بر اساس عقاید دیوید هیوم این مساله یکی از اصول و مبانی فکری تجربه گرایی است
کلمات کلیدی : تجربه عقل دیوید هیوم شاه لیر