واکاوی نگاره های خمسه نظامی در مکتب شیراز بر اساس نقد مضمونی

واکاوی نگاره های خمسه نظامی در مکتب شیراز بر اساس نقد مضمونی

مینا گودرزی1 علیرضا اصفهانی زاده2 میثم زندی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نقاشی دانشگاه هنر، ایران، تهران.
2) عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران، ایران، تهران.
3) دانش آموخته دکتری تخصصی رشته پژوهش هنر دانشگاه تهران، ایران، تهران.

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(7iccacs.ir)
چکیده :
خمسه نظامی از اواخر قرن هشتم ه. ق. به دلیل داشتن داستان هایی عاشقانه و غنایی مورد توجه نگارگران ایرانی قرار گرفت. در دوره تیموریان در شیراز این مثنوی ها بارها توسط نگارگران مکتب شیراز نگاریده شده است. برای این پژوهش، مکتب شیراز دوره تیموری بعنوان یکی از غنی ترین مکاتب نقاشی ایرانی و روش نقد مضمونی، به عنوان روشی در نقد که هدفش جستجوی هسته ی مرکزی دنیای تخیلی هنرمند بوده، در نظر گرفته شده است. هدف از این پژوهش یافتن نمادهای ذهنی هنرمند در خلق آثاری سرشار از صور خیال با مضمون اشعار نظامی است. بر اساس نقد مضمونی، مضمون دیگر، تنها به معنای سوژه ای که هنرمند در اثرش به آن می پردازد نیست، بلکه مضمون در اینجا به دنیای تخیلی و انتزاعی هنرمند اشاره دارد. بررسی نگاره هایی که بر اساس دنیای پر از خیال و رنگ خمسه نظامی شکل گرفته، بر اساس این نقد از منظری جدید مورد بررسی قرار می گیرد. روش جمع آوری اطلاعات اسنادی( کتابخانه ای ) و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و تاریخی است.
کلمات کلیدی : خمسه نظامی مکتب شیراز نقد مضمونی صور خیال