شناختی دقیق بر عوامل موثر بر وفاداری برند تجاری در بازارهای B2B (تجارت به تجارت)

شناختی دقیق بر عوامل موثر بر وفاداری برند تجاری در بازارهای B2B (تجارت به تجارت)

سمیرا طاهرخانی1

1) کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، گرایش داخلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی نوآوری، رشد و توسعه در حوزه مدیریت، حسابداری و علوم انسانی(icimah.com)
چکیده :
بازاریابی تجارت به تجارت یا B2B به تعاملات تجاری و مبادله کالا بین دو کسب‌و‌کار مختلف گفته می‌شود. به‌طور دقیق‌تر بازاریابی b2b فرآیندی است شامل فروش محصولات تولید‌ شده توسط یک کسب‌وکار به کسب‌و‌کار دیگر. این نوع بازاریابی برای هر کسب‌و‌کاری ضروری است، فروش به مشتریان عادی بخشی مهم و حائز اهمیت در کسب‌وکار شماست اما انجام معاملات تجاری با کسب‌و‌کارهای دیگر به دلیل داشتن مزایای مختلف می‌تواند مانند یک سکوی پرتاب به سوی موفقیت باشد. وفاداری به برند تعهدی است که مشتری برای انتخاب از یک برند احساس می‌کند؛ طوری که چشمش را روی رقیب‌ها، قیمت و حتی راحتی خودش می‌بندد و همیشه به سراغ برند محبوب خود می‌رود. مشتریان وفادار به برند، اعتقاد دارند از بهترین کیفیت و خدمات بهره‌مند می‌شوند و تا زمانی که خلافش را به آن‌ها ثابت نکنید، نه‌تنها این باور را حفظ می‌کنند، بلکه آن را نشر هم می‌دهند؛ درست مثل یک مبلغ مذهبی. گاهی این مشتری هنوز اولین خریدش را هم حتی انجام نداده است؛ ولی برند با ساختن تصویری مثبت از خود، توانسته اعتماد او را جلب کند. به طور کلی وفاداری به برند یک ابزار مهم در زمینه ارزیابی موفقیت برند در بازار های B2B است، لذا عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به برند در بازار های B2B نسبت به بازارهای دیگر کاملا متفاوت است. درحالیکه فرانشیز(حق امتیاز) جهانی به عنوان یک روش ورود عمده به بازار های نوظهور پذیرفته شده است تحقیقات محدودی نیز وجود دارد که بر شناسایی عوامل موثر بر وفاداری به برند در بازار های نوظهور متمرکز هستند. این مقاله یک مدل ناهمگون شناختی را از عوامل موثر بر وفاداری به برند در بازار های نو ظهور را مورد بررسی قرار داده است. فرضیه ها بر اساس دیدگاه های فرانشیز ها و با استفاده از داده های نظر سنجی از فرانشیز ها در کشور هند مورد آزمایش قرار گرفته اند. پاسخگویان با استفاده از نمونه گیری تصادفی بر اساس موقعیت جغرافیایی و نوع صنایع انتخاب شدند. نتایج نشان داد که شایستگی ادراک شده فرانشیز و سطح به اشتراک گذاری اطلاعات نقش اساسی و تاثیر گذار بر وابستگی عاطفی به برند و ارزش ارتباط درک شده ایفا می کنند که در نوع خود موجب بهبود وضعیت وفاداری به برند می شود. مفاهیم نظری و عملی و همچنین مسیر های پژوهشی آینده نیز مورد بحث قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : استراتژی برند سطح به اشتراک گذاری اطلاعات ارزش ارتباط بازار های نو ظهور