کاربرد مدل پذیرش فناوری در پیام رسانهای اجتماعی ایرانی مطالعه موردی (ایتا و بله)

کاربرد مدل پذیرش فناوری در پیام رسانهای اجتماعی ایرانی مطالعه موردی (ایتا و بله)

علی رضا حبیبی1 مرضیه نظری2 محمد امین مدبر3

1) استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه بین المللی اهل بیت، تهران، ایران
2) کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه بین المللی اهل بیت، تهران، ایران
3) کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه بین المللی اهل بیت، تهران، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com)
چکیده :
هدف این بررسی کاربرد مدل پذیرش فناوری در پیام رسانهای اجتماعی ایرانی (ایتا و بله) با استفاده از مدل TAM (Technology Acceptance Model) می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها، توصیفی- علی می‌باشد. از لحاظ نوع داده ها پژوهش کیفی- کمی اند دارای 5 فرضیه (کمی) و یک سوال (کیفی) است. جامعه آماری آن دارای دو بخش است، بخش کمی شامل 210 نفر از دانشجویان دانشگاه بین المللی اهل البیت در مقطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و بخش کیفی شامل 12 نفر از دانشجویان دانشگاه بین المللی اهل البیت که دارای تجربه کاری و یا هم رشته قبلی شان کمپیوتر ساینس (IT) بوده، مصاحبه صورت گرفته است. ابزارهای جمع آوری داده های این تحقیق مصاحبه و پرسشنامه است. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS-26 و SMART-PLS-4 استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، که 6 عامل نظیر ویژگی های فنی، عامل انگیزشی، پیام رسانهای ملی، حمایت از پیام رسانهای داخلی، محدودیت پیام رسانهای داخلی و اعتماد به عنوان متغیرهای بیرونی این مدل بر برداشت ذهنی از سهولت استفاده ادراک شده و برداشت ذهنی از مفید بودن بر نگرش تأثیر معنی داری دارد. هم چنان نشان می‌دهد که متغیرهای سهولت استفاده و مفیدبودن می‌تواند 83% پیش بینی کند که کاربران از پیام رسانهای ایتا و بله استفاده خواهند کرد و زمانی میسر می‌شود که این عوامل بیشتر مورد توجه و بهبود قرار گیرند. عوامل انگیزشی، ویژگی های فنی، حمایت از پیام رسانهای داخلی توسط کاربران، کاهش محدودیت پیام رسانهای داخلی توسط بنیان گذاران این پیام رسانها، افزایش و جذب (جلب) اعتماد کاربران به این پیام رسانها کمک می‌کنند، که کارآتر و مؤثرتر فعالیت کنند و از این شیوه دست به رقابت پذیری در میان سایر پیام رسانها بزنند که در نهایت منجر به استفاده واقعی از این پیام رسانها توسط کاربران می‌گردد.
کلمات کلیدی : فناوری اطلاعات برداشت ذهنی از سهولت استفاده برداشت ذهنی از مفید بودن نگرش