اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر بهبود بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد

اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر بهبود بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد

طاهره احمدزاده هاشمی1 یحیی ایری2

1) کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه لامعی گرگان، مشهد، ایران،
2) دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه، گرگان، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر بهبود بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد بود. این پژوهش از نوع مطالعات نيمه آزمايشي و از طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل، کلیه افراد مقیم در مرکز ماده 16 بانوان مشهد که دچار سوء مصرف مواد می¬باشند که بر اساس گزارش مدیر مرکز، تعداد کل افراد مقیم 157 نفر اعلام شد. نمونه مورد بررسي با استفاده از نمونه گیری داوطلبانه مبتنی بر هدف، انجام شد و پس از برآورد ملاک های ورود و خروج، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگذاری شدند. ابزار جمع آوری داده ها عبارت بود از؛ مقیاس بهزیستی ذهنی توسط کییز و ماگیارمو (2003). پس از اجرای نظریه انتخاب، داده های جمع آوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد نظریه انتخاب بر متغیرهای وابسته پژوهش تاثیر مثبت معنی دار دارد. در نهایت یافته های پژوهش نشان داد نظریه انتخاب باعث بهبود بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد گردید.
کلمات کلیدی : نظریه انتخاب بهزیستی روانی اعتیاد کمپ