مدل کارآمد کاربست سواد دیجیتال و اثربخشی آن در نظام تعلیم و تربیت

مدل کارآمد کاربست سواد دیجیتال و اثربخشی آن در نظام تعلیم و تربیت

بهمن شریفی1 سیمین هاشمی2 ماجده شریفی3

1) دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، ایران،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بندر ترکمن،
3) دانش آموز رشته علوم تجربی، دبیرستان حضرت فاطمه س، آق قلا، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کارآمد کاربست سواد دیجیتال و اثربخشی آن در نظام تعلیم و تربیت بود. رویکرد پژوهش، کیفی و بر مبنای نظریه برخاسته از داده بود. مشارکت کنندگان در این مطالعه 20 نفر از صاحبنظران و کارشناسان مسئول واحد فناوری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان های استان گلستان، بودند. مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته و از روش مقایسه مداوم اشتراوس و کوربین گردآوری شدند. برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان و برای تعیین پایایی، از راهبرد تائید همکاران پژوهشی استفاده شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با بهره گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. پس از بررسی و کدگذاری سه مرحله ای مدل کارآمد کاربست سواد دیجیتال و اثربخشی آن در نظام تعلیم و تربیت در قالب مدل پارادایمی تدوین شد.
کلمات کلیدی : سواد دیجیتال تعلیم و تربیت مدل پارادایمی