سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات از دیدگاه یورلند

سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات از دیدگاه یورلند

مریم حبیبی1 فائزه دلقندی2

1) دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران و مسئول امور سازماندهی منابع دیجیتال آستان قدس رضوی
2) استادیارگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور تهران،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com)
چکیده :
بازیابی اطلاعات در مورد ساخت سیستم‌هایی برای یافتن اسناد یا اطلاعات است. سازماندهی دانش حوزه‌ای است که با نمایه‌سازی، طبقه‌بندی و ارائه اسناد برای بازیابی اطلاعات مرور و فرایندهای مرتبط چه توسط انسان یا رایانه انجام می‌شود، مرتبط است. حوزه بازیابی اطلاعات، امروزه تحت سلطه جستجو مانند گوگل است. یک تفاوت مهم بین سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات به‌عنوان زمینه‌های تحقیقاتی، این است که سازماندهی دانش تلاش می‌کند تا دانش را به‌گونه‌ای که توسط تحقیقات معاصر به تصویر کشیده شده است، منعکس کند. برخلاف بازیابی اطلاعات اسناد، در سازماندهی دانش بیشتر باهدف انعکاس طبقه‌بندی دانش در علوم انجام می‌شود؛ بنابراین سازماندهی دانش نیاز به دسترسی به دانش موضوع کافی را دارد. بااین‌حال اغلب اختلاف‌نظر می‌رسد، در عمیق‌ترین لایه چنین اختلاف‌نظرهایی مبتنی بر مسائل فلسفی است که به بهترین وجه با عنوان پارادایم شناخته می‌شود؛ بنابراین چنین مسائل فلسفی مبنایی برای مطالعه سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات است.
کلمات کلیدی : بازیابی اطلاعات سازماندهی دانش؛ فلسفه علم؛ طبقه‌بندی؛ سیستم‌های سازماندهی دانش؛ هستی‌شناسی‌ها؛ عمل‌گرایی