بررسی آموزش سواد رسانه اي کودکان و نوجوانان

بررسی آموزش سواد رسانه اي کودکان و نوجوانان

سجادحامل1

1) کارشناس علوم تربیتی ( دانشگاه پیام نور/اوز)

محل انتشار : پنجمین کنگره بین المللی مهندسی، تکتولوژی و علوم کاربردی(etas2023.com)
چکیده :
امروز در عصري زندگی می کنیم که فضاي پیرامون ما سرشار از اطلاعاتی است که به وسیله رسانه هاي مختلف تولید می شود ودرشـرایط اشباع رسانه اي قرارداریم، چنین فضایی نیازمند تعیین و تجویز یک رژیم مصرف رسانه اي است. براي دستیابی به این رژیم مصرفی نیازمند آموزش رسانه اي به تمام مردم به خصوص کودکان و نوجوانان هستم. کودکان امروز ناچارند با مقتضیات جامعـه اطلاعـاتی زنـدگی کننـد ضروري است که از هم اکنون توانایی ها و قابلیت هاي لازم براي زندگی و کار درچنین جامعه اي در آنان ایجاد شود. در این فرآیند نظام آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخـوردار اسـت زیـرا کودکـان و نوجوانـان از مهـم تـرین و در عـین حـال آسـیب پذیرترین اقشار جامعه هستند. آموزش و پرورش با شناخت روح زمانه و نیازهاي نشأتگرفته از آن می تواند پاسخگوي تقاضـاي مبتنـی بـر شرایط جدید باشد و خود را با آن منطبق کند لذا انجام اصلاحات اساسی در آموزش و پرورش بنا به تجربه سایر کشورها به عنوان زیربناي توسعه در کشور ضرورت دارد نظام آموزش و پرورش می تواند با ایجاد و تقویت مهارت هاي رسانه اي در دانش آموزان آنها را به استفاده موثر و مفید از مهارت هاي ارتباطی وا دارد. در این پژوهش نظر متخصصان حوزه آموزش و پرورش در خصوص ضرورت آموزش سواد رسانه اي بـه کودکـان و نوجوانـان بـا اهـدافی چون ضرورت گنجاندن موضوع سواد رسانه اي درعناوین درسی مدارس، ضرورت تدوین محتواي آموزشی تکنولوژهاي ارتباطی، دلایل رشد نیافتن سواد رسانه اي کودکان و نوجوانان ونقش آموزش و پرورش در آموزش سواد رسانه اي کودکان و نوجوانان مورد بررسی قـرار گرفت که براي این منظور با انتخاب نمونه هایی از بین متخصصان این حوزه از روش پیمایشی با تکمیل پرسشنامه صورت گرفته اسـت کـه نتایج بدست آمده از تحقیق بدین شرح است که شناخت متخصصان آموزش و پرورش از رسانه ها و کارکرد آنها موجب درك بهتـر آنهـا ازموضوع سواد رسانه اي خواهد بود. از دیگر نتایج این تحقیق این است که بین آموزش سواد رسانه اي و نبود آمـوزش آن در مـدارس رابطـه معنـی داري وجـود دارد یعنـی نـا آشنایی کودکان و نوجوانان با مقوله سواد رسانه اي به این موضوع بر می گردد که هیچ گونه آموزشی در خصوص سواد رسانه اي درنظـام آموزش رسمی کشور وجود ندارد به همین دلیل کودکان و نوجوانان ما نمی توانند استفاده درست و درکی از اهداف پیدا و پنهان رسانه هـا داشته باشند. ارتباط بین آموزش سواد رسانه اي و استفاده هدفمند کودکان و نوجوانان از رسانه ها از دیگر نتایج این تحقیق است همچنین در این پژوهش مشخص شد که آموزش سواد رسانه اي نقش بسزایی در توسعه اجتماعی و مشارکت مدنی افراد جامعه خواهد داشت.
کلمات کلیدی : سواد رسانه اي آموزش رسانه اي متخصصان آموزش و پرورش توسعه اجتماعی و مشارکت مدنی