بررسی تاثیر طلاق عاطفی والدین بر افت تحصیلی دانش آموزان در دروس علوم اجتماعی

بررسی تاثیر طلاق عاطفی والدین بر افت تحصیلی دانش آموزان در دروس علوم اجتماعی

موسی سعادتی1 فرزانه عباسی2

1) استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران (نویسنده مسئول)
2) کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوبن، ایران

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
پدیده طلاق عاطفی امروزه یکی از مسائل اجتماعی است که نه تنها والدین را به عنوان تربیت کنندگان نسل آینده با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است بلکه به مراتب فضای خانواده را تحت تاثیر قرار داده و به ویژه وضعیت تحصیلی فرزندان را نیز بیش از پیش به ورطه نابودی کشانده است. لذا، پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تاثیر طلاق عاطفی والدین بر افت تحصیلی دانش¬آموزان در دروس علوم اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش حاضر، از نوع پیمایش بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم رشته علوم انسانی قزوین می¬باشد که از این میان 395 نفر به عنوان نمونه نهایی بر اساس فرمول کوکران انتخاب شوند. نرم افزار تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات بدست آمده از طریق پرسشنامه SPSS است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین طلاق عاطفی والدین و افت تحصیلی دانش آموزان در دروس علوم اجتماعی رابطه معناداری برقرار است و نوع رابطه نیز مثبت می باشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که 5/36 درصد از تغییرات افت تحصیلی دانش آموزان در دروس علوم اجتماعی توسط متغیر طلاق عاطفی والدین تبیین شده است.
کلمات کلیدی : طلاق عاطفی افت تحصیلی علوم اجتماعی خانواده دانش آموز