شناسایی عوامل مدیریتی موثر بر استقرار مدرسه خلاق: رویکرد کیفی فراترکیب

شناسایی عوامل مدیریتی موثر بر استقرار مدرسه خلاق: رویکرد کیفی فراترکیب

عادل زاهد بابلان1 مهدی معینی کیا2 دریا عاقل زاده3

1) استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران-
2) استادگروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران-m_moeinikiauma.ac.ir
3) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مدیریتی موثر بر استقرار مدرسه خلاق با استفاده از روش سنتز پژوهی با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو(2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه مدرسه خلاق در بین سالهای 1385 تا 1402 می باشد. در این راستا، کلید واژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 27 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد گذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم‌افزار MaxQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمع‌آوری داده‌ها 23کد باز شناسایی شد که در4 مقوله دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل مدیریتی(سبک رهبری، ساختارمدرسه، فرهنگ مدرسه و جو مدرسه)، در شکل گیری مدرسه خلاق نقش اساسی دارند
کلمات کلیدی : مدرسه خلاق خلاقیت مدیریت رویکرد کیفی