شناسایی موانع استقرار مدرسه خلاق با استفاده از: رویکرد کیفی فراترکیب

شناسایی موانع استقرار مدرسه خلاق با استفاده از: رویکرد کیفی فراترکیب

عادل زاهد بابلان1 مهدی معینی کیا2 دریا عاقل زاده3

1) استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران-
2) استادگروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران-m_moeinikiauma.ac.ir
3) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع استقرار مدرسه خلاق با استفاده از روش سنتز پژوهی با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو(2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه مدرسه خلاق در بین سالهای 1385 تا 1402 می باشد. در این راستا، کلید واژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 27 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد گذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم‌افزار MaxQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمع‌آوری داده‌ها 23کد باز شناسایی شد که در4 مقوله دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل فردی از جمله( دانش آموز و والدین و خانواده)، عوامل آموزشی از جمله( معلم و محتوای آموزشی) و در نهایت عامل ساختار مدرسه که به مدیریت مدرسه مربوط است از جمله موانع استقرار مدرسه خلاق می باشند.
کلمات کلیدی : مدرسه خلاق خلاقیت رویکرد کیفی