نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی نشانگان روان شناختی دانشجویان

جواهر ندیمی شرح طلب شالکوهی1 لیلا مقتدر2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2) استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران .moghtaderleila

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
سبک¬های دلبستگی به عنوان متغیری زمینه ای می¬تواند تبیین¬گر بسیاری از سازه¬های روان¬شناختی افراد از جمله نشانگان روان¬شناختی باشند. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش سبک¬های دلبستگی در پیش بینی نشانگان روان¬شناختی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد تقریبی 3500 نفر بود. از بین جامعه پژوهش نمونه ای به حجم 242 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله¬ای انتخاب شدند و پرسشنامه¬های سبک¬های دلبستگی بزرگسال (هازن و شاور، 1987) و اضطراب، افسردگی و استرس (لاویبوند و لاویبوند، 1995) را تکمیل کردند. داده¬های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد بین سبک دلبستگی ایمن با نمره کل نشانگان روانشناختی و مولفه¬های اضطراب، افسردگی و استرس دانشجویان رابطه منفی و معنادار وجود دارد (05/0P<). در مقابل، بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی- دوسوگرا با نمره کل نشانگان روانشناختی و مولفه¬های اضطراب، افسردگی و استرس دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0P<). همچنین متغیر سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی- دوسوگرا به صورت مثبت و متغیر سبک دلبستگی ایمن به صورت منفی قادرند در مجموع 4/22 درصد از تغییرات نمره کل نشانگان روانشناختی دانشجویان را پیش بینی کنند (01/0P<). بر این اساس می¬توان نتیجه گرفت در مورد کاهش نشانگان روانشناختی دانشجویان لازم است، سبک¬های دلبستگی آنها مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی : سبک¬های دلبستگی نشانگان روان¬شناختی دانشجویان