نقش استرس تحصیلی در آموزش دانش آموزان
نقش استرس تحصیلی در آموزش دانش آموزان
فاطمه ضابطی1 فائزه صفدری2 مرضیه احمدی فر3 مهلا سرگزی4
1) کارشناسی علوم تربیتی گرایش اموزش پیش دبستانی و دبستان، پیام نور بیرجند، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان کنارک، کنارک، ایران.
2) کارشناسی علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، پیام نور خوزستان، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان کنارک، کنارک، ایران.
3) کارشناسی علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، پیام نور زاهدان، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان کنارک، کنارک، ایران.
4) کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد، زاهدان، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان کنارک، کنارک، ایران.
محل انتشار :
چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
استرس تحصیلی یک عامل مهم اجتماعی و روانی در فرایند آموزشی است و تا حد زیادی ناشی از حجم بالای مطالب برای یادگیری و ضرورت انجام خوب کارها است و نشاندهنده توانایی کنترل ناکافی در زمان انجام فعالیتهای تحصیلی است، بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش استرس تحصیلی در آموزش دانش آموزان انجام شد. استرس تحصیلی متداولترین حالت عاطفی یا ذهنی است که دانش آموزان در طول تحصیل خود آن را تجربه میکنند و وقتی بیشازحد گردد آسیبهای زیادی بهسلامتی جسمی و روحی، بهرهوری روابط و کیفیت زندگی و انجام مؤثر تکالیف درسی خواهد زد و چنانچه این استرسهای تحصیلی شدید و مزمن، باشد میتواند پیامدهایی مانند اضطراب، احساس تنهایی، عصبانیت، افسردگی، اختلال در عملکردهای زیستی اجتماعی و تحصیلی بیخوابی و حتی اقدام به خودکشی را در پی داشته باشد. از این رو توجه به نقش استرس تحصیلی در فرآیند یادگیری و آموزش از سوی دست اندرکاران نظام آموزشی لازم و ضروری است.
کلمات کلیدی :
استرس تحصیلی
مدرسه
دانش آموزان.